Vi besöker Banjan Hot Springs, Bali

Banjan Hot Springs
Efter några dagar i Singapore för att hämta tiden tog vi oss till Bali. Här började vi med sex nätter i Sanur. Nu har vi förflyttat oss till Lovina på norra sidan av Bali. Vi kom hit för två dagar sedan.

Vägen hit, från Sanur, var jätteintressant och fint grön. Tempel såg vi hur många som helst, de finns överallt. Vi stannade vi två olika tempel.

Ett av templen ligger vid en kratersjö med höga berg i bakgrunden. Balis högsta berg är mer 3000 meter högt.

När vi kom till hotellet så bad vi om en spjälsäng till Oscar. De hade ingen just då men ordnade en under eftermiddagen. När vi kom tillbaka till vårt rum på kvällen så stod det en spjälsäng i rummet. Vi tror att de köpte en spjälsäng bara för oss, så snällt i så fall.

Nu bor vi på Lovina Beach Hotel som ligger alldeles vid stranden i Kalibukbuk. En av anledningarna till att vi valt att resa hit är för att sanden är svart. Att stranden är svart gör den bara mer intressant. Den är svart av lava från vulkaner som finns på ön. Har ingen koll på om någon fortfarande är aktiv.

Banjan Hot Springs

Grönska vid Banjan Hot Springs

Den första dagen kom vi ganska sent och hann inte göra så mycket. Det mest spännande som hände igår är att Oscar fick klippa håret. Det kan inte ha varit en lätt uppgift för tjejen som klippte honom. Oscar rörde sig nästan hela tiden och undrade nog vad hon höll på med. Hon gjorde i alla fall ett bra jobb och frisyren blev bra.

Vad som mer hände igår var att Janne dök. Jättefina dyk, som finns under Janne.

Idag har gjort en utflykt till Banjar Hot Spring, inte alls långt från Lovina. Här badar man i heliga varma källor och det finns flera bassänger där man kan bada. Vattnet är så pass varmt att man bränner sig när man går ner i bassängerna, men det går över.

Vi plaskade omkring i bassängerna ungefär en timme.  Det var en trevlig utflykt, kul att ha gjort det men inte så mycket mer än så. Mest roligt för Oscar att han får bada på en utflykt. Han lekte lite med ett annat barn medans han plaskade runt i sin simring. Området runt bassängerna är grönt så det hela är rätt fint.

Solnedgång i Lovina

Janne på den svarta stranden

På eftermiddagen är vi tillbaka vid poolen på hotellet. Vid solnedgången sätter vi oss på stranden och det blir en rätt fin solnedgång. När solen har gått ner går vi mot det lilla centrum med målet att äta middag. Jag vill också se delfinen som står staty vid stranden i centrum. Vi hinner inte fram innan det blir mörkt så vi gör ett nytt försök i morgon.

I morgon kommer vi att se fler delfiner, riktiga sådana. Tidigt i morgon ska vi ut i en båt för att se delfiner.