Slappardagar på Sanur Beach, Bali

Vanliga båtar på Sanur
Vi befinner oss på Bali, på stranden Sanur. Vi har varit här fem nätter nu och vi ska åka härifrån i morgon. Vi är ute på en månad lång resa i Asien. Vi började med Singapore några dagar innan vi flög till Bali.

De två dagar som gått sedan sist har sett ungefär likadana ut. Vi börjar med att promenera genom en trädgård som ligger alldeles bredvid hotell. Vi vet inte om den tillhör hotellet men det är lite intressant med alla växter vi ser där .

Något jag inte skrivit tidigare är att vi har massor av växter även i vår egen trädgård. Det är jättefint på området och hemma på hotellet trivs vi utmärkt.  Här hemma har vi badat i poolen en stund på förmiddagen.

Vid lunch går vi till stranden och hittar något att äta. Det finns några restauranger vi kan välja. Det är rätt fint på stranden och här finns fullt av palmer. Varje gång vi har kommit till stranden har det varit svårt att bada. Det är så lite vatten hela tiden, men vi har gjort så gott det går med badandet ändå.

Sanur Beach på Bali

Båtar på rad på Sanur

Vad jag inte skrivit om tidigare är de speciella båtar som finns här på Bali. Träbåtar, färggranna i alla möjliga färger. Vid sidan om själva båten finns skenor på båda sidor, som väl förmodligen gör att båten inte välter. Det är fina båtar för att vara så enkla.

Lågvatten på Sanur Beach

På eftermiddagen går vi tillbaka till hotellet igen. Här slår vi ihjäl lite tid på verandan där Oscar får mellanmål och vi lite drickapaus. Sen går vi till poolen igen och stannar där nästan fram tills solen går. Nu ser vi fullt av drakar på himlen igen.

Idag har vi provat vin som tillverkats på Bali, Brem Bali. Vi har provat både det röda och det vita. Det vita var helt ok som dryck, inget fel alls. Det röda däremot var bara sött, inte jättegott men heller inte äckligt. Alkoholhalten på vinet var 5,5 %.

Promenad genom trädgården

Oscar kollar kokosnötter

Flera år senare när jag skriver det här kan jag inte minnas var vi åt middag just de här kvällarna, men vi åt ofta på en restaurang rakt över gatan. Minns att vi redan vid ankomsten hit tyckte det var mörkt på gatorna. Det känns därför tryggt och enkelt vara nära hotellet.

Barer och restauranger är väldigt utspridda. Vi har inte hittat något riktigt centrum, om inte marknaden utanför hotell Natour Beach ska vara centrum. Här finns i alla fall gott om försäljare.

Blommor vid poolen

Vin från Bali

Det finns många vildhundar här i området. Vi tycker om hundar och vill dem inget illa. Många av vildhundarna verkar skygga och rädda. De kryper ihop när man närmar sig som att de skäms och vill försvinna. De är synd om hundarna och jag misstänker att människorna inte alltid är snälla mot dem.  De är otäckt att se de hur skygga djuren är.

I morgon ska vi resa vidare här på Bali. Vi har bokat en bil som ska köra oss till Lovina, på norra Bali.