Oscar 10 månader reser till Thailand

Paraplyvagnen incheckad
Den andra resan vi gjorde med Oscar gick till Thailand. När vi åkte var Oscar nästan tio månader och hade börjat äta någorlunda riktig mat.

Före resan:
Vi skulle vara borta i sju veckor och för att slippa springa omkring med packning och barnvagn för att leta hotell så bokade vi fem av veckorna hemifrån. På alla hotellen hade vi bokat barnsäng (babycot).

Vi kontrollerade med vaccinationscentralen vad gäller Havrix till Oscar. Han behövde inte vaccineras förrän han var 1 år tidigast och det var ingen fara så länge vi höll oss i turistområdena. Vi hade köpt oss en paraplyvagn med liggläge och soltak.

Kontaktuppgifter till BVC hade vi kvar sedan resan till Mallis. Det kan vara bra att kunna fråga något kunnig på sitt eget språk. Febertermometern, näsdroppar och Alvedon hade vi med oss med det var inget vi behövde använda.

Flyget till Thailand:
Vi flög med Thai och checkade in paraplyvagnen. Vi blev bjudna på avgiften så vi vet inte vad det kostade. Vi fick en annan liten vagn som Oscar fick åka omkring i på Arlanda. Han såg jättestolt ut över att sitta i den vagnen.

Oscar fick en egen plats på flyget utan att vi hade betalt för den, vilket var jättebra och lite lyxigt. Vi hade mat med oss till Oscar för mat ingår inte för de under 2 år.

Oscar med sina första solglasögon
Fullt skyddad från solen

Flyget från Thailand:
På flyget från Thailand höll vi på att få ha Oscar i knäet. Vi trodde att alla barn under 2 år kunde få en basinette men det fanns en gräns vid 10 kg. Oscar vägde ungefär 10 kg och sängen verkade lite ranglig. Vi fick ändå en basinette och vi ställde den på golvet framför våra fötter.

Varken på resan till eller från Thailand var det några problem med Oscar. Det var natt största delen av resan så han sov mest.

Jag och Oscar i poolen
Oscar och Janne i Andamanhavet

I Thailand:
Oscars favoritsysselsättning i Thailand var att bada. Oscar gått på babysim hemma så han kan dyka m.m. Vi hade köpt med oss den typen av simring som vi använder på babysimmet så han flöt omkring själv i vattnet.

Vi lät honom inte dyka i havet för han sväljer så mycket vatten, men i pooler fick han dyka hur mycket som helst och han tycker det är kul.

Varje morgon smörjde vi in honom i solskyddsfaktor 50. När vi kom ut på stranden hann vi med att bada framåt till 11.00 då ville han sova. Han satt i sin paraplyvagn och sov under ett parasoll eller under ett träd. När han vaknade var det dags för lunch.

Oscar i sin paraplyvagn
Janne och Oscar på en båt till Krabi

Vi gick vanligtvis iväg allihop och åt eller drack något. Sen tog vi en promenad, på stranden eller till affärer, för att roa Oscar en stund. Han tycker tycker om när paraplyvagnen rullar.

Sen badade vi i igen och åt lite mellanmål sen var det dags att sova en stund igen. När han vaknade nästa gång hade det hunnit bli eftermiddag så badade vi lite till innan vi åkte hem.  När vi bodde på hotell med pool gick vi oftast hem och badade vid poolen.

Oscar på restaurang
Här serveras mellanmål

Blöjor och barnmat i Thailand:
Blöjor fanns på alla platser vi besökte. Blöjor fanns alltid i större matvaruaffärer.

Vad vi kanske hade större problem med var att hitta våtservetter vi kunde använda vid blöjbyten. Vi hittade en burk som hette Wet Ones for Babys - de var så blöta att de gick att vrida ur. Senare hittade vi på ett apotek några som hette Baby Wipes och de var bra eller rättare sagt helt ok. Våtservetter hittade vi på apoteken.

Barnmat fanns i vissa supermarket.

Oscar får vara tomte en stund
Jag och Oscar firar nyår

Oscar på restaurang i Thailand:
Går du in på en restaurang i Thailand och frågar efter en barnstol så är det ganska troligt att du faktiskt får en barnstol men den har ingen bygel och troligen är den inte vicksäker. Det var flera stolar vi satt och höll i för att de inte skulle ramla.

När det gällde bristen på byglar så lärde vi oss med tiden att det gick bra att binda fast Oscar med en sarong. Vi började välja restauranger med bra stolar där vi kunde binda fast honom. Det kändes lugnare för oss alla.

Vad Oscar åt på restauranger var lite allt möjligt. Grunden var oftast ris med någon sås. Ibland blev det Fried Rice och Spagetti och köttfärsås finns alltid. Det tog oss en månad innan vi kom på att ris och köttfärssås kan bli en bra maträtt. Ofta blev det ananasskivor till efterrätt.

Thailand är fenomenalt när det gäller frukt. Bananer finns alltid. Mango, papaya och ananas finns också. Hur mycket annans Oscar har ätit är svårt att säga. Han tyckte om att sitta och gnaga på ananasskivor.
En thailändsk dam informerade dock om att det inte var bra för tänderna.

Vad vi alltid hade med oss var gaffel att mosa frukter med, kniv att skära eventuella stora matbitar, en burk att mosa frukter eller annat i och en liten sked att äta med.

Oscar och jag
"Beckham Boy"

Praktiskt:
Oscars packning var helt perfekt men vi hade packat alldeles för varma kläder. Trodde att det skulle vara kallt på hotellrummet med all luftkonditionering.
Vi köpte massor av nya t-shirtar.

Paraplyvagnen var jättebra att ha och Oscar trivdes i den. Han sov mycket i vagnen precis som vi hade hoppats. Vi trodde att han skulle sova i den på kvällarna när vi satt ute men de allra flesta kvällar fick han somna hemma på rummet.

Det var på dagarna han fick sitta i sin vagn på stranden och sova. Thailändarna var enormt barnvänliga, på sitt sätt, dvs alla ville prata med Oscar. Visst var det trevligt men efter sju veckor började vi tröttna. Det hände att de inte ens såg oss utan bara såg Oscar.

Oscars säng beställdes hemifrån
Oscar och hans säng i Khao Lak
Man lär sig av erfarenhet:
När vi kom hem från Mallorca (Oscars första resa) gjorde vi misstaget att lyfta in honom i lägenheten och sen börja leva som vanligt.

Den här gången gjorde vi en rundvandring i lägenheten. Vi visade honom alla saker som han brukade titta på och leka med innan vi åkte. Den här gången hände inga direkta misstag men vi tyckte ändå att vi själva borde varit mer kreativa ibland. Så enkelt att binda fast honom med en sarong och att det finns massor av mat på restauranger som han kan äta. Man kan även fråga personalen vad de skulle ha gett sina barn. Det finns barn även i Thailand.

Den här resan gick precis lika bra som till Mallorca trots att flygresan var mer än dubbelt så lång. Då vet vi att vi kan flyga långt bort också, bara att planera.