Nyår i ett trevligt men regnigt Ao Nang, Thailand

Familjen på nyårsfest
Vi befinner oss i Ao Nang i Thailand. Här har vi varit under julen och nyåret. De senaste dagarna har vi inte gjort något särskilt mest varit i närområdet och det på grund av lite sämre väder.

Igår var det nyårsafton och vi hade anmält oss till festen som skulle hållas i trädgården här på hotellet. Det var dåligt väder även igår så vi tog en promenad längs stranden. Istället för att följa gatan som vi gått tidigare valde vi att gå längs stranden åt andra hållet.

När vi gått nästan så långt bort vi kunde fanns en restaurang utomhus, med tak. Vi ställde oss under taket tillsammans med ett helt gäng andra turister. Regnet vräkte ner. Här stod vi en bra stund och när regnet lugnat sig så pass mycket att man kunde gå så gick vi hemåt igen.

Resten av dagen höll vi oss på hotellrummet för regnandet fortsatte. Regnet kom och gick i stort sett hela dagen. När det inte regnade så hängde regnet ändå hotfullt i luften. Det regnade så pass mycket att man undrade hur det skulle bli med festen.

Inomhus en regnig dag

Vi ser inte stranden för regnet

Under de stunder när det inte regnade kunde vi se från balkongen att personalen trots allt förberedde för kvällens festligheter runt poolen i trädgården.

Under de stunder när det regnade som mest såg vi inte ens stranden framför vårt hotell. Stranden ligger cirka femtio meter framför hotellet men vi såg den inte. Allt framför oss var bara vitt av regn.

Festen skulle börja klockan 19:00 och regnet upphörde cirka en halvtimme innan. Personalen gjorde snabbt klart alla förberedelser och festen kunde starta på utsatt tid.

Janne i början av kvällen

Janne ringer hem vid tolvslaget

Hotellet hade delat ut skjortor till festens deltagare så Janne och jag klädde oss i skjortorna vi fått. Oscar hade fått ett litet kit i julklapp en vecka tidigare så även han var fint klädd för festen.

Vi fick ett bord alldeles vid poolen. Där kunde vi sitta hela kvällen och vi åt från buffén som serverades. Det blev en trevlig middag och efter maten somnade Oscar i sin paraplyvagn som stod bredvid vårt bord. Klockan 21:00 kommer en ny liten regnskur men den klarar vi av med lite regnskydd.

Kvällen gick och ljudet från raketer och smällare blir allt högre. Klockan är 23:45 när Oscar vaknar av allt smällande. Jag plockar upp honom från vagnen för att han ska känna sig trygg trots allt smällande. Jag är lite glad att han är vaken och får vara med när det nya året börjar. Det är hans livs första nyår.

Inför tolvslaget får vi Cava serverat. Det smäller för fullt runt oss. Janne ringer hem och önskar Gott Nytt År. Jag står med Oscar på armen och berättar hela tiden för honom vad som händer. Han är trött men tittar intresserat på alla raketer.

Oscar har vaknat av alla smällar

Jag och Oscar tittar på raketer

Tolvslaget blir toppen och det har blivit år 2003. Oscar har upplevt sitt första nyår men firandet får ett blött slut. Nu är klockan 00:05 och det har börjat regna igen.

Regnet verkligen vräker ner och allt och alla blir dyngsura. Vi har både regnskydd och paraplyer men inget hjälper. Det finns ingen hejd på regnandet men vi fortsätter att fira. Vi står kvar och tittar på alla raketer och så klart dricker vi upp bubbelvinet vi fått.

När vi senare går upp på rummet ser vi från balkongen att festen fortsätter. Så blöta som alla är så har flera hoppat i poolen med kläder och allt. Vi somnar alla efter en stund och i morgon är det en ny dag och ett nytt år. Vi ska vara kvar i Thailand flera veckor till...