Khao Lak kändes litet och folktomt

Stranden är helt öde
Just nu befinner vi oss i Khao Lak. Vi bor på Khao Lak Bayfront Resort. Vi närmar oss slutet på den här sju veckor långa resan i Thailand. Vi har bokat fyra nätter här och anledningen är att Janne vill dyka vid 
Similan Island.

Resan började den 8 december 2002 med att vi flög till Bangkok. Nu har vi varit på Kata Beach på Phuket, Phi Phi Island vid två tillfällen, Ko Lanta och så bodde vi i Ao Nang tre veckor under jul och nyår. 

Nu är vi alltså i Khao Lak och hotellet ligger på stranden Nong Thong Beach. Vi hade läst i en resehandbok att det var stranden man skulle välja om man hade önskemål liknande våra. 

Jag blev lätt besviken redan första gången jag såg stranden. Den var helt öde, det fanns inte en människa på stranden. Går man längs stranden finns det hotell och sen ännu fler hotell. Det finns flera hotell men några turister ser man inte. Man kan väl ana att turisterna finns vid poolerna på hotellen.  

Det är inget större fel på vårt hotellområde förutom att det är stora nivåskillnader. Det blir svår att köra runt med paraplyvagnen när det är så mycket trappor på området. Igår var Janne ute och dök på Similan Island och jag var ensam med Oscar på hotellet. Jag tyckte det blev en jättetråkig dag. 

Hotellets pool
Vår balkong längst ned

Jag gick så klart nedför alla trappor för att komma till poolen och stranden. Vid lunch gick vi uppåt igen men jag gick aldrig ner igen. Jag tog istället Oscar och vagnen och promenerade ut på gatan istället. Vi gick till närmaste grannhotell. 

Det kändes som en lycka att hitta en souvenirbutik inne på grannhotellet. Här köpte jag en jättestor blå leksaksbil i plast. Trots att bilen var stor var den formad så att den lätt gick att packa. Jag var glad över att ha köpt bilen. 

Det finns så klart även ett litet centrum i Khao Lak. Man kan åka tuk-tuk dit och det har vi gjort hela familjen. Det är inget stort centrum och man går igenom på cirka 20 minuter. Det är en gata som går rakt igenom byn. Här finns några restauranger, några dykshop, några resebyråer och lite andra butiker. Jag tyckte inte det lilla centrumet var roligt alls.  

Oscar i Khao Lak
Oscar med en orkidé

Vi har bokat fyra nätter här och tanken var väl att Janne skulle få dyka i två dagar. Han har fått dyka en dag och den dagen hade jag jättetråkigt. Jag ville helt enkelt bli lämnade ensam en dag till så Janne fick vara nöjd med att ha fått dyka en dag. 

Vi lämnade Khao Lak en dag tidigare än det var planerat. När vi lämnar Khao Lak åker vi till Phuket. Här tänker vi avsluta vår sju veckor långa resa i Thailand. Den här gången ska vi bo på Karon Beach.