Dyk 43 - 45 Enormt siktdjup och jättefina dyk på Similan Island

När vi bodde i Khao Lak gjorde jag, Janne en dykutflykt över dagen till Similan Island. Tre dyk blev det. Bilderna är från ett dyk några år senare.

Dyk 43
Dykplats: Hide Away Bay/Similan Island 4

Datum: 19 januari 2003
Maximalt djup: 29,6 meter
Siktdjup: 20 - 30 meter
Temperatur: 27,7 grader
Activity: Boat dive

Alla som dyker har väl hört talas om Similan Islands. Nu var det min tur att prova på att dyka här. Hittade en dykfirma (Siam Adventure Diving) som körde ut en i en speedboat så att man skulle hinna med 3 dyk på en dag. Perfekt.

Det var verkligen något speciellt att dyka här. Ett siktdjup som jag tror att jag aldrig varit med om tidigare. Säkert över 30 meter. Här fanns det mesta. Kirurgfiskar, papegojfiskar, tryckarfiskar, sjöstjärnor, seaurchins, muränor, stora svarta rockor, birdwrasses, oriental sweetlips och boxfishes var något av det man såg. knappt 50 minuter räckte luften.

Dyk 44
Dykplats: East of Eden/Similan Island 7

Datum: 19 januari 2003
Maximalt djup: 28,3 meter
Siktdjup: 20- 30 meter
Temperatur: 28,4 grader
Activity: Boat dive

Även här var det jättefint. Garden eals, puffers, pocupines, kejsarfiskar, pincettfiskar, fjärilsfiskar, batfishes, rockor, en skäldpadda, unicorns, kirurgfiskar, tryckarfiskar, birdwrasse, travellys, makrillar var något av det man såg. 48 minuter, sedan var man tvungen att gå upp i båten igen.


Dyk 45
Dykplats: North Point/Similan Island 9
Datum: 19 januari 2003

Maximalt djup: 27,5 meter
Siktdjup: 15 - 25 meter
Temperatur: 27,4 grader
Activity: Boat dive

Pat, divemastern, tyckte att jag skulle sätta på mig en vikt till (1 kg) eftersom han tyckte att jag hade en tendens at bli lite "lätt" mot slutet av dyken så det gjorde jag. Här var det också häftigt. 2 stycken leopardhajar, eaglerays, kirurgfiskar, tryckarfiskar, moorish idols, bannerfishes, jacks, barracudas, fetherstars i alla dess färger och kejsarfiskar. 53 minuter räckte luften och visst gjorde det extra kilot nytta.