Oscar 4 månader reser till Mallorca

Oscar flyger för första gången
Den första resan vi gjorde med Oscar gick till Alcudia på Mallorca. När vi åkte var Oscar fem månader och hade så smått börjat äta purèer av olika slag.

Före resan:
Oscar var inte född när resan beställdes. Vi ordnade avbeställningsskydd till hela familjen på vår hemförsäkring. Vi visst inte om barnet skulle vara friskt nog att överhuvudtaget resa bort.

Vi valde ett resemål nära för att ta reda på hur det skulle gå att flyga med ett litet barn. Vi valde ett Sunwinghotell (Vingresor) för att de kunde erbjuda barnsäng. Oscar var hemma världen snällaste barn och vi hade fått bra rutiner, vilket vi tror underlättade. Innan vi åkte lade vi in numret till BVC i mobiltelefonerna ifall vi skulle undra någonting.

Flygresan:
På flyget fick Oscar inte ha något eget bagage. Vi packade hans handbagage tillsammans med vårt. Vi tog med oss barnvagnen. Den kostade 25 kronor att checka in på Arlanda. Lånevagnarna var slut så det var bra att vi hade BabyBjörnen. På flyget, MyTravelAirway, fick Oscar en egen liten påse med yoghurt, russin, päron, vatten och en liten bok med djur.

Vi frågade flygvärdinnan vad vi kunde göra om han fick lock i öronen. Vi fick till svar att "när de är så små så klarar de av att fixa det själva". Om de får ont i öronen är det på vägen ner. De skriker lite men sedan går det över. Ingenting att göra åt. Under resan satt Oscar och tittade, rev sönder spypåsen och sov i vårt knä. Vi fick äta i skift. Busstransfern tog cirka 1 timme och då sov han hela vägen.

Oscar och Janne badar
Oscar åker hyrbil - felvänd dock

På Mallorca:
Oscars favoritsysselsättning på Mallorca var att bada i havet. Farmor köpte en liten simring till honom och han flöt omkring på den. Han tyckte det var jätteroligt. Varje morgon innan vi gick ut fick han gröt sedan blev han insmord med solskyddsfaktor.

På stranden fick han ligga på en jättestor handduk med sina leksaker och under parasoll.  Ville han inte ligga där så tog vi promenader med honom i Babybjörnen. Han var helt skyddad från solen av t-shirt och en sarong.

De dagar vi stannade på stranden utanför vårt hotell turades vi om att ta upp Oscar till hotellrummet när det var dags för mat. På så sätt kom han bort från solen med jämna mellanrum och den av oss som var kvar på stranden fick lite ledigt.

Blöjor och barnmat i Alcudia - Mallorca:
Blöjor fanns i varenda supermarket men de var dyra. Jättedyra faktiskt men allt var dyrt på Mallorca.
Barnmat fanns i varenda supermarket. Det vi såg var ett märke som heter Baby. Det stod på spanska på burken men på engelska på hyllorna så det gick att förstå vad man köpte.

I stort sätt fungerade allt precis som hemma när det gäller maten. De flesta restauranger hade barnmenyer och alla restauranger hade menyer på svenska.

Ibland åt vi på restaurang
Även här är vi på restaurang

Lite praktiska saker på resan:
Vid de tillfällen vi var på utflykter och inte var hemma för att ge honom mat blev det ofta banan och Baby Plus på tetra (som vi tagit med hemifrån). Vi hade alltid en liten gaffel och en liten assiett med oss för att kunna mosa bananen. Han tyckte om det så det gick bra.

Ett varmt mål mat om dagen fick han alltid - även om vi var på utflykt. Vid dessa tillfällen satt vi oss på caféer eller liknande för att kunna be dem att värma hans mat. Det var aldrig några problem.

Vår packning till Oscar var bra men vi hade för mycket varma kläder med oss. Det var inte så kallt på kvällarna som vi hade trott. Han hade en "body" och en tunn sarong över sig när han låg i vagnen på kvällarna.
Förutom kläder så var febertermometern och Alvedon var det enda vi inte använde och det får man vara glad för.

25 SEK för en banan
Mat på balkongen

Det största misstaget:

När vi väl kommit hem till vår lägenhet i Sverige så gjorde vi resans största misstag. När vi kom in i lägenheten ställde vi ifrån oss väskorna. Strax därefter lägger vi Oscar på golvet. Han får ligga där och leka med sina leksaker. Sen blir det dags att äta och vi tar honom till köket.

Stackars liten han minns inte detta kök. Han blir alldeles förvirrad när han ska äta. Det enda han gör är att sitta och se sig omkring i rummet. För att han ska få ro går vi runt i lägenheten en stund. Sen kan han sitta lugnt igen och äta.  Två veckor är en lång tid när man är så liten.

Sammanfattning:
Resan till Mallorca gjordes till stor del för att prova hur det är att resa med ett litet barn. Resan har gått alldeles utmärkt och utan problem.