En dagsutflykt till Åland med Oscar 2 månader

Oscars första resa
Nu är det inte bara jag och Janne som ska resa längre. Det har kommit ett litet barn till världen. Oscar heter han och han föddes i februari, tidigare i år. 

Jag upplever det som att många blir rädda för att resa när de fått barn. Det är inte särskilt vanligt att man reser långt bort med sina små barn. Min enda tanke gällande barn och resor är att jag ska fortsätta resa i samma utsträckning som tidigare. Det finns inget alternativ.

För att bevisa för mig själv och för att komma igång med resandet bokar vi en dagstur till Mariehamn på Åland. Hela resan var en fullt normal Ålandsresa men jag ville lära mig att resa med barn. Hur svårt kunde det vara egentligen.

Vi hoppade på en buss vid Danderyds Sjukhus och den körde oss hela vägen fram till båten vid Kapellskär. Vi går ombord på båten ser oss omkring på båten som vilken resa som helst. Båtresan över till Mariehamn tar några timmar. 

Janne och Oscar på båten

Gatan vi såg i Mariehamn

Framme i Mariehamn ska båten ligga still en kort stund. Vi går av båten och tar oss snabbt in till någon gata som verkar vara ett centrum. Vi hittar någon snabbmatskedja som säljer hamburgare. Vi köper varsin hamburgare och till Oscar har vi med oss välling som vi kan värma. Det blir inte mer än så i Mariehamn, båten ska strax åka tillbaka till Kapellskär.

Tillbaka på båten shoppar vi lite och vi låter Oscar somna i vagnen ute på däck. Jag är med honom ute på däck men tycker det blir kallt så jag tar med mig vagnen och går in. 

För att slå ihjäl tiden och kunna sitta inomhus sitter vi i baren. Efter någon timme är vi tillbaka i Kapellskär och bussen kör oss till Danderyds Sjukhus där vi hoppar av. Det här blev ingen svår resa men ändå för oss en liten test hur det kan fungera. 

Vi har redan innan Oscar föddes bokat en resa till Mallorca. Dit ska vi åka i sommar och det blir första testet hur det är att flyga med ett litet barn.

Nästa resa går till Mallorca, Spanien