Två veckor på ett fint Mallorca

Oscar på testresa till Mallorca
I juli 2002 åkte vi en två-veckors charter till Alcudia på Mallorca med Vingresor. Ingen av oss hade varit på Mallorca så att åka dit var helt ok men den största anledningen till att vi valde Mallorca var att Oscar, fem månader, skulle få göra en testresa.

Janne skulle fylla 40 år under resan så Oscars farmor - Elisabeth - var därför med oss första veckan.

Syftet med resan vara att sola och bada och bara ta det lungt så det gjorde vi mestadels. Vädret på Mallorca var naturligtvis bra men just denna sommar var vädret i Sverige bättre. Sverige hade den varmaste sommaren sedan mitten av 1700-talet.

Stranden i Alcudia var den absolut längsta strand vi någonsin sett och den var långgrund, mycket långgrund på vissa ställen. Den var tre mil lång. I vanliga fall brukar vi börja semestern med att gå längst hela stranden fram och tillbaka för att kolla in allt men inte här. Alcudia var mycket stort, kanske inte staden Alcudia men området.

Stranden i Alcudia är tre mil lång
Janne, jag och Jannes mamma
i Port de Pollenca

En dag gjorde vi en dagsutflykt till Port de Pollenca. Jannes mamma hade varit där tidigare och ville gärna titta på staden igen. Staden ligger granne med Alcudia. Vi tog taxi dit, åt paella till lunch och promenerade runt lite innan vi tog lokalbussen tillbaka till Alcudia.

Även i Port de Pollenca finns en jättelång och fin strand, men den är inte lika långgrund som i Alcudia. Port de Polenca är lugnare än Alcudia, men vi är fortfarande kvar på Mallorca och där finns turisterna - överallt.

Vi hyrde bil två dagar för att få se lite mer av Mallorca.

Janne i vinkällaren
Vy från Valdemossa

Första dagen åker vi söder ut mot en stad som heter Benissalem. Här omkring ska de mallorcanska vingårdarna finnas. Vi besökte tre olika gårdar och köpte några flaskor vin på varje gård. Vi besökte bl.a. Santa Catarina (vilket troligen är det mest kända vinet från Mallorca).

Efter vingårdarna åkte vi vidare upp i bergen för att besöka Valldemossa. Den plats där Chopin har levat en vinter tillsammans med George Sand. Staden Valldemossa är en mysig stad. Vi besökte inte det hus där de levat (kostade onödigt mycket pengar i inträde tyckte vi). Kustvägen fram till Valldemossa var enormt fin. Det var otroligt grönt och vägen gick högt upp och långt därnere låg havet.

Janne och Oscar framför
huset där Chopin bott

Mitt på torget i Valldemossa

I slutet av dagen körde vi till Palma stad. Vi tittade på katedralen och tog en promenad till något shoppingcenter. Nej, vi gick inte in i katedralen för det kostade cirka 90 kronor i inträde. Det tyckte vi inte var intressant att betala. Vi promenerad runt katedralens närområden och hittade bland annat en typ damm där det mest fascinerande var ett helt gäng med svarta svanar.

Promenad i Palma Stad
Katedralen i Palma Stad

Andra dagen vi hyrde bil var målet att åka till östra kusten för att se på Drakgrottorna och att eventuellt besöka några andra chartermål - vi ville bada lite. Alcudia hade varit mulet i två dagar och nu hade vi inte solat och badat på tre dagar.

Drakgrottorna var klart sevärda. Till en början var det inget märkvärdigt men vi kom till slut ner i en stor sal med med hur mycket stalagmiter och stalaktiter som helst. Det var som en stor spöksal, troligen större en ett fotbollsplan.

Att hitta en plats att bada på var svårare. Jo, visst hittade vi platser att bada på men det var så väldans mycket folk överallt så det fanns knappt plats för vårt parasoll. Vi stannade slutligen i Cala Bona - en charterort - för att ta ett bad. Cala Bonas strand hade mycket stenar i havet och inte alls lika fin strand som i Alcudia.

Oscar och Janne vid Drakgrottorna
Stranden i Cala Bona

Allt var dyrt på Mallis utom alkohol i affärerna. På restauranger kostade allt ungefär som hemma. Det sades ha blivit väldigt dyrt sista året (troligen berodde det på Euron). I ölväg var det mest San Miguel och Estrella som serverades.

Det vi drack mest av var billigt rödvin blandat med Sprite. Det var både svalt och gott. För att äta lite spansk mat åt vi Paella och Tapas vid något tillfälle. Det var gott. Spansk omelett åt vi i Valdemossa och det blev en liten favorit.

Mallorca är enkelt, varmt på sommaren och det är enkelt att ta sig dit. Vi hade två trevliga veckor på Mallorca och det är väl inte helt omöjligt att vi skulle åka tillbaka dit en dag. Vi tycker det är fint på Mallorca.