Melakka - Intressant utflykt från Kuala Lumpur

Melakka med holländska arkitektur
När vi vaknar idag befinner vi oss på det finaste hotell vi någonsin bott på. Vi bor på Sheraton Imperial i Kuala Lumpur. Vi bor på våning 26 med fantastisk utsikt. Vi kom hit till Kuala Lumpur igår.

Idag ska vi göra en organiserad busstur till staden Melakka. Melakka ligger 10-15 mil söder om Kuala Lumpur. Melakka är mest känt för att ha bevarad kultur från Holland och Portugal som Malaysia tidigare varit koloniserat av.

När vi kommer fram till Melakka parkerar bussen och vi får lite egen tid. Vi börjar vi vår promenad i kinakvarteren, besöker något tempel men annars går vi längs affärsgator. Det är många affärer som är stängda men vi hittar en öppen butik och där köper vi med oss en flaska risvin.

Strax bredvid kinakvarteren ligger det som är viktigt för staden. Här finns stadshuset, kyrkan och en hel del andra byggnader som visar att holländarna har varit här och styrt området. På stadshuset kan man se ordet stadshus skrivet på holländska. Vi går omkring här en stund bland byggnaderna. Det är ganska intressant men ingenting visar att vi faktiskt befinner oss i Malaysia.

Janne i kinakvarter i Melakka

Jag framför Stadshuset i Melakka

Efter att ha varit i de holländska kvarteren kör bussen oss till en kinarestaurang där vi får lunch. Vi sitter vid runda bord och på varje bord dukas det upp typ en buffé som vi får plocka fram.

Efter lunchen kör bussen vidare till Melakkasundet. Jag vet inte varför vi ska dit egentligen men visst är det intressant. Vi står i Malaysia och på andra sidan havet finns Indonesien får vi berättat för oss. Kanske kan man se Indonesien om förhållandena är perfekta, jag vet inte men så särskilt långt bort ligger inte landet.

Vad som är mer intressant just när vi är där är att det är lågvatten. Hela havsbotten är full av slamkrypare. De är verkligen pyttesmå men man ser de för att de är så många. Jag skulle så klart fotografera men det måste vara en av mina mer misslyckade bilder.

Havsbotten full av slamkrypare

På andra sidan vattnet finns Indonesien

Här vid Melakkasundet blir det bara ett kortare stopp innan bussen kör vidare. Sista stoppet för dagen blir Porta de Santiago. Bussen stannar framför en ruin av en port. Vi går in genom porten och uppför en backe. Här uppe finns en ruin av en kyrka och vi går in innanför kyrkans väggar.

Här inne och runt kyrkoruinen finns ett antal konstnärer samlade. Jag föll för en av tavlorna, som bara visade en massa myror, och började prata med konstnären. Det var en pratsam man och plötsligt hade vi köpt en tavla av honom och vi fick även en liten tavla på  köpet.

Porta de Santiago

Vägen till kyrkoruinen

När man köpte en tavla från honom ville han att man skulle skriva i en bok varifrån man kom. När vi berättade att vi var från Sverige blev han glad. Berättade om en annan svensk familj som skrivit i hans bok. De var från Linnkoooping (alltså Linköping med kineskiskt uttal). Han hade roligt nog även lärt sig postnumret till Linköping.

På tavlan vi köpte finns nedskrivet på en läsbar lapp Artist: "Francies K. S. Gom". Det lär vara hans namn och det var roligt att få köpa en tavla från honom, en glad, rolig och trevlig man. Efter att ha besökt Porta de Santiago kör bussen tillbaka till Kuala Lumpur.

Kyrkoruinen med konstnärer

Jag, konstnären och tavlan vi köpte

Syftet med utflykten var enbart att få se ytterligare en stad i Malaysia och det har vi gjort. Det är jättekul att ha besökt Melakka och så klart lärde vi oss en del på utflykten. Nu tar vi oss tillbaka till vårt fina hotellrum.

Jag har fyllt 40 år under resan och har önskemål om att få äta middag på en lite lyxigare restaurang. Vad jag inte vet när jag lämnar Melakka är var vi ska äta den middagen.

Tillägg: Sedan år 2010 är Melakka ett UNESCOS världsarv.