Födelsedag, utflykt, sol och regn på Redang Island

Utflyktsbåten
Nu befinner vi oss på Redang Island i Malaysia. Vi kom lite vilse innan vi kom hit men allt löste sig. Vi kom igår och ska sova här ytterligare fyra nätter. Vi bor på Berjaya Resort. 

Det stora som händer idag är att jag fyller 40 år. Dagen börjar därför med att jag blir gratulerad och jag får min supersnygga solglasögon som jag vet att Janne har köpt till mig.

Senare på dagen gör vi en tre timmar lång snorklingsutflykt. Vi åker runt hela ön med båt och hela ön är omgiven av korallrev. Vi stannar på tre ställen för att snorkla och så klart ser vi många färggranna fiskar.

Det finns ett korallrev även i viken där vårt hotell ligger. Stranden är jättefin och enormt långgrund. Det går att ta sig till korallrevet genom att promenera jättelångt ut i havet och sen simma. Janne tar sig dit utan problem. Det är för långt ut för mig som är rädd för både fiskar och djupt vatten. 

Angående fiskar har vi upptäckt en liten krabat som verkar förfölja en i havet. Det kan vara någon liten putsarfisk som hittar människor att putsa. Den är helt ofarlig och väldigt liten. 

Jag med nya solglasögon
Bild från stranden

Vad som mer händer under dagen är att vi hänger på stranden. Här finns kritvit sand, havet, korallrevet, en trevlig strandbar och sol. Framåt eftermiddagen försvinner solen och ersätts av moln.

Janne har bokat ett bord till oss för kvällen för att vi ska fira min födelsedag. Tanken är att vi ska sitta i trädgården och äta Barbequebuffé. Personalen har dukat upp runt poolen för massor av människor. De har gjort superfint. Antar att man håller tummarna för att regnet ska hålla sig borta.

Uppdukat för middag utomhus

Det är fullt på strandbaren

När vi kommer till restaurangen och ska äta så regnar det. Det var en liten besvikelse att regnet kom och dessutom ett löjligt regn. Vi blir placerade vid ett bord inomhus. Vi får i alla fall vår Barbequebuffé och allt är jättegott. 

Trots regnet som kom framåt kvällen har vi haft en jättebra dag. Jag har haft en bra 40-årsdag och jag är så nöjd med mina nya solglasögon. I morgon blir det en vanlig dag på stranden.

Här fortsätter resan