Intressant och spännande dag i Luxor

Vädurssfinxar vid Karnaktemplet
Vi är på charterresa i Hurghada och idag gör vi en dagsutflykt till Luxor.

Resan börjar tidigt på morgonen klockan 05.15. Vi skulle åka 28 mil men anledningen till att vi startade så tidigt var att alla bussar skulle åka i konvoj genom öknen.

Vi tog aldrig reda på anledningen men vi anade att det hade någonting med turisternas säkerhet att göra  för längst fram åkte polisen (eventuellt var det bara praktiskt ifall någonting skulle hända mitt i öknen). Vid 11-tiden var vi framme i Luxor.

Karnaktemplet
Vi börjar med att besöka Karnaktemplet. Ett stort ruinområdet som började byggas cirka 2000 år före Kristus. Det området är mest känt för  sevärdheter som de 134 kolonnerna, obelisker (obelisken på Place de la Condorde i Paris kommer härifrån) och Amontemplet. Amon var den främsta egyptiska guden under den gamla staden Thebes (= idag Luxor) storhetstid. Han jämställdes med solguden Ra. Det är lite av vad som fastnade i huvudet på guidningen.

Ramses II, en av templets skapare
Janne visar hur stort allt är

Kollonerna är fylld av hireoglyfer
Det finns 134 kolloner

Hatshepsuts obelisk
vid Karnaktemplet
Hatshepsuts obelisk vid Karnaktemplet

Området har 134 kolonner. Från "taket" på en av dem kastade "Hajen" en stor sten som var tänkt att krossa James Bond. Dessa kan för många vara mer kända från James Bondfilmen "Älskade Spion" för den är delvis inspelad på detta område (den är också delvis inspelad i Abu Simbel en annan arkeologisk plats i Egypten).

Efter besöket i Karnaktemplet får vi lunch på en restaurang mitt i Luxor. Efter lunchen åker vi över Nilen för att komma till Västbanken. På Västbanken tittar vi på Hatshepsuts Dödstempel och Konungarnas Dal.

Hatshepsuts Dödstempel
Vi börjar med att titta på Hatshepsuts Dödstempel. Hennes dödstempel är uthugget direkt i berget. Hatshepsut var den enda kvinnliga faraonen. Det var här som 67 turister blev skjutna 1997.

Framme vid bergen finns templet
Jag med Hatshepsuts Dödstempel

Konungarnas dal
Efter att ha tittat på dödstemplet åker vi vidare till Konungarnas Dal. Framme i Konungarnas Dal får vi åka ett litet tåg de sista 200 metrarna. I Konungarnas Dal finns ett flertal Faraogravar. Vi tittade på Ramses IV, Ramses VI och Ramses IX gravar.

Gravarna är flera tusen år gamla och det är därför helt fantastisk hur väl bevarade de är. Väggarna på vägen ner i gravarna och gravarna är täckta av hieroglyfer och alla färger är fortfarande helt bevarade. Blått, rött, grönt...hieroglyfer överallt. Det vore intressant att kunna tolka dem för antagligen är det mycket härifrån som gör att vi fått veta historien.

Vi tittade också på Tut-anch-Amons grav. Den upptäckes 1922 av Howard Carter. Det kostade oss 40 Egyptiska pund extra (cirka 110 SEK/person) att titta på den men vi var i Kairo - på Egyptiska Museet - 1999 och sett vad som hittades i Tut-anch-Amons grav.

Besöket här i Konungarnas Dal skulle därför inte kännas avklarat om vi inte fick se just Tut-anch-Amons grav. Det gav egentligen inget mervärde men nu vi har sett var allting hittades också. Intressant men många andra gravar var mycket finare.

Janne vid ingången till Tut-anch-Amons grav
Janne och jag har just sett graven

Nu börjar dagen lida mot sitt slut och vi ska tillbaka till Hurghada. Vi ska även på vägen tillbaka åka i konvoj med alla andra bussar genom öknen. Innan vi åkte till konvojuppsamlingen stannade bussen till mitt på en bro så att vi som ville fick hoppa ur bussen och ta foton på Nilen. Så klart vi ville ta foto på en av världens största floder.

Janne på en bro över Nilen
Solnedgång över Nilen

Vid 22.30 tiden på kvällen var vi tillbaka i Hurghada igen. Det har varit en lång dag men så intressant, så spännande och mycket har vi sett. I morgon tar vi det lugnt på stranden.