Vi ändrar vår reseplanering i ett regnigt Trang

Thaiplanet som kör oss
från Arlanda till Bangkok

Den 20 augusti 2000 flyger vi till Thailand med Thai Airways. Vi landar i Bangkok tidigt på morgonen dagen efter och två timmar senare flyger vi vidare inrikes med Thai mot staden Trang.

Vädret är fint. Planet lyfter på utsatt tid och allt stämmer enligt vår reseplanering. Vi hinner inte flyga långt förrän vi ser att vädret blir sämre och sämre.

Planet mellanlandar i Krabi och det störtregnar, det är så mulet det kan bli. Det tar en stund innan vi startar igen trots att allt verkar i sin ordning inne i planet. Pilot vankar fram och tillbaka i kabinen. Vi uppfattar det som att han vill vänta ut regnet men det är väl en rutinflygning för honom så vi kommer ändå iväg trots störtregnet (det åskar inte). När vi sedan landar i Trang är vädret inte det lilla minsta bättre. Det är fortfarande så mulet det bara kan bli.

Vår plan är att vi skulle ta oss ut på några öar ex. Ko Muk, Ko Ngai och sen vidare till Ko Lanta och avsluta resan med Krabi och skärgården runt Krabi. Men det blir inte alltid som man tänkt sig. När vi reste hemifrån visste vi att regnperioden har börjat men det här är ingen regnperiod det är ett alldeles vanligt lågtryck och förhoppningsvis går det över.

Utsikten från hotellrummet
- det är regnigt
Janne på hotellrummet

Det fanns inga taxibilar utanför flygplatsen så vi får hjälp att ordna fram en "company car" som körde in oss till Trang. Vi har bestämt oss för att bo på hotell Thumrin. Trang är ingen stor stad och hotellet ligger mitt i centrum.

Vi checkar in, sover några timmar, och går sen ut på stan. Det regnar fortfarande och det regnar inte lite. Staden hade sett turister förr men just nu är det inte många turister här. Eftersom vi inte planerat att åka till Trang vet vi heller inte vad vi ska göra här. Vi går omkring en liten stund och hamnar sen på en restaurang där vi äter lunch, varsin thailändsk rätt och dricker våra första thailändska öl.

Sen går vi runt staden en liten stund och hamnar på ett varuhus där vi bland annat köper vatten och kex. Utanför varuhuset finns en liten marknad där Janne köper Mangostan och Lycheplommon. Sen går vi tillbaka till samma restaurang där vi varit tidigare igen och sätter oss, köper varsin varsin öl och så äter vi frukten och kexen vi köpt med oss.

Restaurangen blir vår lilla oas under den korta tiden vi är i Trang. Vi har någonstans att ta vägen utan att vara på hotellet. Här sitter vi utomhus under tak och tittar på livet som pågår i regnet. Regnet vräker fortfarande ner. Trots regnet så har vi det faktiskt riktigt mysigt. Vi är i Thailand i alla fall.

Jag med Singha
och mangostan
Du får inte ta med dej
Durian till hotellrummet

Att stanna i Trang är inget alternativ. Vi måste ta oss vidare till nästa plats i vår reseplanering. Den närmaste resebyrån vi sett ligger alldeles bredvid restaurangen där vi sitter. Medans Janne ringer sina föräldrar går jag, Susanne till resebyrån. Här får vi veta att öarna Koh Muk och Koh Ngai var stängda på grund av regnperioden. Det gjorde inget, för vi visste att de kunde vara stängda. Vi fixade istället ett hotell fyra nätter på Koh Lanta och en minivan som skulle köra oss dit.

När vi lämnar restaurangen och kommer tillbaka till hotellet ler vi åt skylten om att vi inte få ta med oss Durian till rummet. Nej, det är ingen risk att vi gör det. Vi har smakat frukten i Singapore och har inga planer på att smaka den igen. För er som inte vet luktar frukten Durian fruktansvärt illa men anses av många vara en delikatess.

Vi somnar gott i våra sängar på hotellrummet och i morgon åker vi vidare till Koh Lanta.