Vår första dag på La Digue, Seychellerna

Framme på La Digue
Nu befinner vi oss på ön La Digue på Seychellerna. Vi har kommit hit idag efter att ha startat semestern på öarna Mahe och Praslin. Båda öarna har varit alldeles fantastiska. Nu ska vi roa oss på La Digue.

Båtresan från Praslin till La Digue tar inte mer än 30 minuter och vi kom redan klockan 10:00.

Där båten lägger till finns ett litet centrum med bankomat, två souvenirbutiker, en mataffär och ett café. Mycket mer var det inte.

Det finns alternativ till transporter på La Digue men vi väljer direkt vid hamnen att hyra varsin mountinbike. Vi upptäcker senare att det finns uthyrare med cyklar som är både billigare och finare.

Vi tar våra ryggsäckar och cyklar till Bernique Guest House, vårt nya pensionat. Efter en smått vinglig och förvirrad cykeltur kommer vi fram. Vårt rum är inte klart men vi lämnar våra ryggsäckar och fortsätter cykla.

Vi cyklar tillbaka till hamnen och Janne får byta cykel. Bakhjulet är helt tomt på luft. När vi har två fungerande cyklar så kör vi bara. Vi cyklar och cyklar och ser många fina vyer och många fina stränder. Vi badar inte men doppar fötterna vid någon av stränderna. Anledningen är att stränderna vi ser är rätt blåsiga.

Praslin från La Digue

Stranden vid Island Loge

Vi cyklar så långt vi kan komma och där tar vägen slut. Nu har vi cyklat runt halva ön. Vi vänder och cyklar hemåt igen. Nu är rummet klart så vi packar upp, byter om och ger oss ut på cyklarna igen. Vi har som mål att cykla till den världsberömda stranden Anse Source d´Argent men vi kommer inte dit. Vi har problem att hitta och det verkar längre dit än vi trott. Vi hamnar istället vid La Digue Island Lodge.

Här stannar vi och äter lunch. Jag väljer kyckling med curry i kokosmjölk och Janne väljer samma sak fast med fisk. Efter lunchen går vi till dykcentrat och Janne bokar ett dyk i morgon eftermiddag. Resten av dagen blir det sol och bad på stranden utanför hotellet Island Lodge. Vi cyklar hemåt när solen börjar gå ner.

På vägen hem tillbaka till hotellet passerar vi en affär och köper upp oss på drickor. Vi köper rom, cola och vatten för natten. Vi stannar på hotellet resten av dagen. Hotellets restaurang ligger bara rakt över trädgården och där har vi bokat bord för kvällens middag.

Middagen består av kreolsk buffé. Det var inget buffébord utan det kommer tallrikar med mat till bordet. Maten består av spagetti med tonfisksås, någon linsröra, hel fisk i någon kall sås, pumparöra och mer fisk i något vi tror är pumpasås.

Växter vid Island Lodge

Janne och jag på vår veranda

Det serveras även något vitt, kanske en frukt, vi aldrig ätit men tror att det är casawa. Vad vi mer får smaka är en frukt som på engelska heter "Oxheart". Oxheart var gott och smakar som ett lite övermoget päron och i frukten finns några stenhårda svarta kärnor. Kul att få prova ätbara saker vi inte ens visste att det finns.

Kvällen avslutas med att vi spelar kort på verandan, Janne läser och jag skriver ner vad som hänt under dagarna. Det har blivit en bra start på ön La Digue. Hittills är vi mest fascinerade över att ön är så liten. Vi har redan cyklat runt halv ön. Vad som finns på planeringen i morgon är att vi ska hitta den världsberömda stranden Anse Source d´Argent.