Ön Praslin nu och vi upptäcker vackra Anse Lazio

Anse Lazio är värd vartenda steg
När vi vaknar idag befinner vi oss på ön Mahe på Seychellerna. Vi vaknar tidigt för att vi ta oss vidare till nästa ö. Vi ska flyga till ön Praslin.

Klockan 09:45 lyfter vi med ett litet plan med plats för cirka 20 personer. Vi flyger med Air Seychelles. Flygresan tar bara 15 minuter och vi hinner få några fina vyer över andra öar.

Det är öppet in till cockpit så piloterna ser vi hela tiden. När vi har landat så tackar de för att vi har flugit med dem. Det måste enligt mig vara ett lyxjobb att få flyga de här planen mellan öarna.

Framme på den lilla flygplatsen på Praslin tar vi en taxi till Beach Villa Guesthouse, som är platsen där vi ska bo. Allt är jättefint och vi känner genast att här kommer vi att trivas. Rummet är fint och vi har en fin veranda där vi kan sitta. Allt ligger alldeles vid havet, men på grund av vindarna som blåser den här tiden på året så är vår strand ganska blåsig.

Flyget från Mahe till Praslin

Bara en fin vy från flyget

Vi är genast på gång med utflykter och klockan 10:25 sitter vi på en buss på väg till Anse Lazio. Då ska man minnas att det är bara 45 minuter sedan vi lämnade förra ön så fort har det gott. Det är så typiskt oss att direkt sätta oss på en lokalbuss och åka så långt bort man kan komma.

Vi bor på Grand Anse Beach och för att komma till Anse Lazio behöver man åka runt hela ön. När vi efter cirka en timme kommer fram till platsen där vi ska kliva av känns allt ganska öde. Det finns en lite bar men inte mycket mer. Vi frågar busschauffören åt vilket håll vi ska gå. Han pekar, däråt.

Vi börjar gå uppför en liten backe och tjej från lokalbefolkningen kommer i kapp oss. Hon säger hej och vi börjar prata. Att lokalbefolkningen pratar med oss är inget ovanligt här. Vi får veta att promenaden kommer att ta cirka 20 minuter.

Anse Lazio

Jag på Anse Lazio

Jag undrar ändå om vi gett oss in på något tokigt. Vägen framför oss stiger ännu mer. Det är en enormt brant backe. På fötterna har jag badtofflor och inte världens bästa promenadskor. Jag vänder och går baklänges för att inte hälsenorna ska gå av.
Efter halva vägen når vi äntligen toppen och sen är det lika brant nedför. Totalt tar promenaden säkert 20 minuter.

När vi till slut ser Anse Lazio är det en så enormt fin strand. Stranden är värd vartenda steg. Stranden är lång och den är bred. Havet är klarblått och sanden är vit. Längs stranden finns här och där den enorma stenarna i granit. Allt är så vackert.

Stranden är inte öde men det finns heller inte jättemycket  människor här. De som finns här har säkerligen kört bil hit.

Anse Lazio

Vägen till Anse Lazio

Vi har fått veta att det går att snorkla här men stranden är lång och vi vet inte var. Efter ens stund får vi ändå klart för oss att vi måste gå så långt åt höger som det går att komma. Där kliver vi i och snorklar och vi ser massor av fiskar. Vi har en helt fantastisk dag på stranden. Det är utan tvekan den finaste strand vi någonsin sett.

När vi ska hem måste vi över backen igen. Som vanligt är det enklare när man vet vad man har framför sig. Vägen tillbaka är minst lika jobbig, först en brant backe uppför och sen en lika brant backe nedåt. När vi kommer fram till bussen är vi helt slut. Vägen har trots allt varit värd vartenda steg.

Nu ser vi havet
Framme vid bussen finns den lilla baren men bussen ska snart komma. Personen som står i baren säger att vi hinner så vi får snabbt varsin Seybrew som vi hinner svepa innan bussen kommer.

Vi har aldrig någonsin druckit en öl i den hastigheten, men det var heller inga problem. Kroppen behövde just då varenda droppe. Trots att Anse Lazio varit en kamp vet vi redan nu att vi kommer att åka tillbaka hit senare på resan.

På kvällen försöker vi vara lite busiga och väljer att äta på grannhotellet, Indian Ocean Logde. Det visade sig vara ett ganska dumt beslut. Restaurangen ligger vid stranden men där får inte vi sitta. Platsen är avsedd för de som firade honeymoon. Vi inser där och då att man äter på sitt eget hotell.

Dagen här på Praslin har börjat helt fantastiskt och i morgon ska vi fortsätta upptäcka ön.