Det blir en regnig dag på Anse Volbert, Praslin

Janne skriver vykort hem
Vi befinner oss på ön Praslin på Seychellerna. Vi kom hit igår från ön Mahe och nu bor vi på Grand Anse. Igår åkte vi med lokalbussen så långt bort vi kunde komma, till Anse Lazio. Det visade sig vara en fantastiskt fin strand.

Idag börjar vi med frukost. Frukost äter vi i det lilla huset nere vid vattnet. Vi har bara några meter dit från rummet där vi bor. Vi gillar upplevelsen att man kan gå barfota till restaurangen. Man går barfota till restaurangen både till frukost och till middag.

När frukosten är klar sätter vi oss på en lokalbuss till Anse Volbert. Anledningen är att vi ska hitta en dykfirma så att Janne kan få dyka även på den här ön. Vi vet att Berjaya hotel har dykfirma så det är dit vi ska ta oss. Vi hoppar av lokalbussen vid Anse Volbert.

Stranden är lång och den är långgrund och vi tycker att stranden är fin. Vi solar och badar och bestämmer oss sen för att leta reda på Berjaya. Vi går längs stranden och vi hittar Berjaya med deras dykfirma är stängd. Vi lämnar Berjaya och går tillbaka från det håll vi kommit.

Vädret har varit fint på morgonen men nu börjar bli sämre. Vi går ändå vidare längs stranden och hittar ett annat dykcenter, Octupus Diving Center. Vi pratar med dykfirman och Janne bokar ett dyk idag på eftermiddagen. När vi är klara på dykfirman har det börjat småregna så vi hämtar våra handdukar och sätter oss för att äta lunch.

Janne har dykt klart

Anse Volbert i regn

Vi beställer två sandwich men det dröjer länge innan maten blir klar. Under tiden vi väntar blir vädret allt sämre. Vi tjafsar lite grann om ifall Janne verkligen ska dyka när det är så dåligt väder. Han bestämmer sig ändå för att dyka. Det är Jannes 13:e dyk och när dykbåten kör iväg börjar det regna igen. Oddsen för ett bra dyk är inte stora men det blir hans bästa dyk hittills. Vad som händer på dykningen finns under länken Janne.

Själv försöker jag roa mej själv den tid Janne är ute och dyker. Vi har bestämt träff på dykfirman igen klockan 15:30 då bör han vara tillbaka. När vi ses igen tar vi lokalbussen tillbaka till Grand Anse.

Regnigt från verandan
Hemma på Grand Anse

På kvällen äter vi på vår egen restaurang. Vår restaurang är jättemysig och det är dessutom lyxigt att bara behöva gå tre meter och barfota. När jag skriver minns jag inte vad vi äter just den här kvällen men troligen är det fisk eller kyckling.

Efter middagen skriver vi vykort hem och spelar vi kort på verandan. Vi ser havet från verandan.
I morgon ska vi ut på fler äventyr med lokalbussen. Vi kommer att hitta en för oss riktigt lyxig plats.