Ön Mahe och marknad i huvudstaden Victoria

Marknad i Victoria
Vi befinner oss på ön Mahe i Seychellerna och vi kom hit i förrgår. Gårdagens frukost var helt fantastisk och innehöll bland annat ett stort fruktfat med carambole och de var så mycket godare än hemma. Igår fick vi även ägg, kaffe, rostad bröd och marmelad. Sen var vi på stranden Beau Vallon hela dagen.

Idag har vi bestämt oss för att åka in till Victoria, landets huvudstad. Idag är det lördag och marknad i staden. Idag vet jag inte vad som hände, vi var uppe tidigt men någon frukost fanns det inte. Så vi letade reda på bussen som skulle ta oss till Victoria. Det intressanta kan vara att busshållplatsen var en markering i gatan och ingen skylt.

När vi kommer in till Victoria går vi direkt till marknaden. Vi ser oss omkring men vi köper inget. Det är ingen stor marknad men det som finns att köpa är fisk, frukt, vaniljessenser, t-shirts och lite andra grejer. Anledningen till vaniljessenserna är för att de odlar vanilj här på öarna. Vi tittade även efter någon chiliwhisky som vi hört talas om men vi hittade ingen.

Small Ben i Victoria
Victoria Independence

Något som Janne tyckte var intressantare var att han i ett av träden såg 5-10 stycken fåglar, hägrar. Han hade redan sett flera stycken trots att vi just kommit så det är nog rätt vanliga.

Vi tittade i några affärer utan att köpa något och vi plockade ut lite fler Rupies när vi ändå var i närheten av en bank. Några sevärdheter i staden var Small Ben och ett monument de kallade Victoria Independence.

Vi besökte även en resebyrå där vi ordnade med en hyrbil, en liten minimok, som kommer att finnas hos oss på måndag morgon. Vi fixade också biljetter för att kunna ta oss vidare till Praslin på onsdag. Vi hade tänkt åka båt men det visade sej att nu ska vi flyga istället, på onsdag klockan 09:45. Vi ville hitta någonstans där vi kunde äta men det gjorde vi inte så vi tog bussen tillbaka hem till Beau Vallon.

Beau Vallon

Janne vid Coral Strand hotel

Vi tog en snabb lunch vid Beau Vallon och för sen skulle vi vidare till Berjaya. Janne hade bokat ett dyk vid deras dykfirma. Så idag skulle han dyka. Det kommer inlägg om dykningen när resans alla inlägg är klara. Efter Jannes dyk sätter vi oss hemma vid Coral Strand Hotel, en stund igen.

På kvällen tar vi oss tillbaka till Berjaya och äter vi varsin skaldjurspizza. Klockan hinner bli nio innan vi har ätit färdigt och nu är det mörkt. Vi promenerar längs stranden hem till vårt hotell och det känns nästan lite romantiskt. I morgon blir det bara sol och bad igen på Beau Vallon.