Dyk 9 - 11 Janne dyker i Röda Havet

Janne och dykinstruktör
Janne skriver. Vi befinner oss i Eilat.

Dyk 9
Dykplats: Reef Wreck
Datum: 2 december 1999
Maximalt djup: 23,9 meter
Siktdjup: 20 +
Temperatur: 22,6 grader

Activity: Wreck dive, dive no 9

Mitt första dyk i Röda Havet. Var ska man dyka någon stans. Nu gick det en tur till något som hette Reef Wreck. Det tar vi, en liten miss kanske. Mitt nionde dyk så skulle jag in i ett vrak på nästan 24 meters djup. 

Väldigt fint var det i alla fall. Massor med tryckarfiskar, muränor, drakfiskar, clownfiskar, kirurgfiskar mm mm mm. I Röda havet verkar allt finnas bara man går ner i vattnet. Lätta dyk direkt från stranden. Vraket vi dök på var ett gammalt misilskepp som sänktes här 1994 för att man ville skapa ett artificiellt rev här.

Janne och dykinstruktör till vänster
Dyk 10
Dykplats: Coral Beach
Datum: 5 december 1999
Maximalt djup: 14,7 meter
Siktdjup: 15 - 20 meter
Temperatur: 22,3 grader
Activity: Shore dive, dive no 10 

Vid detta dyk - mitt andra dyk i Röda Havet - hade jag förmånen att få dyka ensam med en divemaster. Hon visade mig saker som man annars aldrig skulle ha fått se. Bland annat så satt vi på botten och "grävde" upp "sandbugs" som vi sedan matade fiskarna med. 

Jag fick även bli putsad av en putsarräka. annat vi såg var stora tryckarfiskar och "garden eals", "trumpetfich" mm mm. Jättebra dyk!

Janne 
Dyk 11
Dykplats: Moses Rock
Datum: 6 december 1999
Maximalt djup:7,9 meter
Siktdjup: 15 - 20 meter
Temperatur: 22,3 grader
Activity: Shore dive, dive no 11

Dyk 11, mitt tredje dyk i Röda Havet från Eilat gjordes vid en marin nationalpark. Otroligt mycket koraller och fisk, bland annat drakfiskar, muränor och en konstig muräna som min divemaster sa var ovanlig. Jag trodde det var en havsorm men det var det nog inte.

Dyken i Eilat gjordes från stranden. Här i Röda havet ska det finnas mycket som inte finns någon annanstans. Det gjorde det. Här har jag nog gjort mina bästa dyk hittills. 46 minuter på maxdjup 15 meter. Mintemp var 22 grader. 

Den artrikedom man ser här undrar jag om man kan se någon annan stans i världen. Muränor, drakfiskar, papegojfiskar, vimpelfiskar, putsarräkor, blåsfiskar, bläckfisk, trumpetfisk, tryckarfiskar mm mm.

Här är resan till Israel slut.