Utflykt till Döda Havet, Betlehem och Jerusalem

Janne flyter i Döda Havet
Vi var på charterresa till Eilat. En dag gjorde vi en dagsutflykt med Fritidsresor till Jerusalem. På vägen till Jerusalem stannade vi vid Döda havet, där vi fick bada.

Jag hade badat i Döda Havet tidigare men det hindrade inte att tycka det är rätt häftigt att flyta omkring och inte kunna simma för att det är för salt.

Efter att vi bada i Döda Havet fortsätter bussen mot Jerusalem. Jag är precis som förra gången mest imponerad över naturen. Allt, mil efter mil är bara stenöken och några torra små buskar här och där. Det finns just ingenting annat.

Framme i Jerusalem stannar vi och tittar på utsikten på någon för mej okänd plats och efter det kör bussen vidare till Betlehem. Så vitt vi förstår befinner vi oss nu i Palestina.

Födelsekyrkan
Här tror man att Jesus föddes

I Betlehem besöker vi Födelsekyrkan och blir visade den plats där man tror att Jesus föddes. Det är som en markering i golvet på en liten plats. För att kunna se platsen behöver man gå fram en och en.

Alldeles intill Födelsekyrkan finns även en del som är romersk-katolsk. Vi tittade även på den delen och fick berättat för oss att midnattsmässan på julaftonen har sänts därifrån.

Efter att vi besökt kyrkorna åker vi till en restaurang en bit upp i bergen. På restaurangen blir vi serverade lunch och Janne och jag beställer en flaska vin från Palestina, Cremisan.

Uppenbarelsekyrkan
Här tror man att Jesus har återuppstått

När lunchen är över kör vi in till Jerusalems gamla stad, omringad av en mur. Vi går innanför murarna och kommer till en turistig shoppinggata. Gatan sägs vara Via Dolorosa, den väg där Jesus gick med korset på sin väg mot korsfästelsen.

Jag är inte religiös men jag vet inte om jag gillar att de gjort kommers av en så trist och obehaglig händelse. Guiden sprang framför oss så det var bara att hänga med och lika bra var väl det att vi inte fick möjlighet att shoppa här.

Janne på Via Dolorosa
Jerusalems basar

Vi gick som sagt längs Via Dolorosa och besöker Uppenbarelsekyrkan som sägs vara platsen är Jesus korsfästes. Vi uppfattade det som att det även är platsen där han senare uppstod. Promenaden avslutades vid Klagomuren.

Efter det körde bussen oss tillbaka till Eilat igen. Nu har vi några dagar kvar på den här resan och det kommer att bli mest sol och bad.