Två dagar i Kuala Lumpur

KLIA och förarlösa tåg
23 juni 1999 åkte vi Finnair från Arlanda till Hearthrow i London. Från Hearthrow flög vi British Airways till Kuala Lumpur. Vi bokade resan hos Indcen Resor.

Kuala Lumpur International Airport - KLIA - visade sig vara en stor och modern flygplats. Fascinerande byggnation, massor av glas och asiatisk stil. Ett tåg utan förare körde oss till rätt plats.

Det första vi gjorde när vi kom fram till Kuala Lumpur var att söka upp vårt hotell - Puduraya vid Pudurayas buss och taxistation. Det visade sig ligga mitt i Kina kvarteren. Vi hade alla shoppinggatorna alldeles utanför vårt hotell. Mycket bra läge. Hotellet var ok. Billigt. Vi skulle bo där i två nätter.

Nästa dag var det dags att vara lite kulturella. Vi började med att ta taxibil till Malaysias självständighetsmonument. Därifrån bestämde vi oss för att vi skulle promenera till Petronas Tower. Världens högsta byggnad - i alla fall just då. Vi såg huset, det låg inte långt bort. Vi gick och vi gick men Petronas kom aldrig närmare. Vi fick till sist hoppa in i en taxibil som körde oss dit.

Vår första måltid i Kuala Lumpur
Malaysias självständighetsmonument

Framme vid Petronas bad vi taxichauffören att köra oss vidare till TV-tornet istället. Det fanns ingenting att titta på just vid Petronastornen. Ingenting för turister. Vi hade haft svårt att få tag på den taxibil vi hade och ville därför inte lämna den.

Vi tog oss till TV-tornet. Tornet är totalt 421 meter men besökare får åka upp till 276 meter för att titta över stan. Det går också bra att äta där men det gjorde inte vi. Från tornet får man en magnifik bild över Kuala Lumpur.

Petronas Tower - världens högsta byggnad
Utsikten från TV-tornet

Man ser en förhållandevis liten stad men där finns massor av höga hus. Vi var i alla fall förvånade över att Kuala Lumpur var en så pass modern stad.

Efter det kulturella äter vi på McDonalds vid Central Market. Vid Central Market finns allt du vill ha om du är intresserad av att shoppa billigt, dvs kopior. Vi köpte några olika CD-spel för cirka 30 kronor/st.

Spännande frukter
En öl på "Tigerstället"

Vad vi också köper och tar med oss till rummet är spännande frukter som vi hittat. Innan vi går tillbaka till hotellet tar vi en öl på vad vi kallar Tigerstället.

Vi tycker om Kuala Lumpur och kommer att åka tillbaka dit men efter två dagar tar vi bussen till Mersing för att ta oss vidare ut på Tioman Island. Där har vi varit förr och vill nu åka tillbaka.