Mina gamla sommarstugor - runt Sala

Sommarstugan var vit för länge sedan
Jag hade fått för mej att jag vill visa Janne mina sommarstugor som jag bott i som barn. Det är anledningen till att vi har varit i Sala i helgen. Vi har hyrt en bil över helgen, en mörkblå SAAB. 

Vi börjar med att köra till sommarstugan som ligger i Smedsbo nära Tärna Kyrka mellan Enköping och Sala. Här hade grannarna en schäferhund när jag var liten och fascinerande nog finns det fortfarande en schäfer på gården. 

Hunden kommer springande mot oss och på något sätt blir jag glad. Den hunden som fanns när jag var liten kom också springande mot oss, särskilt när vi körde upp på granngården.

Vi kör förbi granngården idag och fram till huset som vi hyrde. Huset var ett vitt stenhus men idag ser det ut som vilket rödmålat hus med vita knutar som helst. Om hunden gjorde mej glad så blir jag lika besviken över huset. Det ser inte alls ut som när jag var liten. 

Vi kör vidare till Tärnabadet, bara för att jag vill visa. Tärnabadet är ett tempererat bad där jag badade när jag var liten. Vi tittar bara från utsidan och det ser sej likt ut.

Lunch vid Långforssjön

Vår hyrbil, en blå SAAB

Sen åker vi till nästa sommarstuga. Vi kör ut på vägen mellan Enköping och Sala och fortsätter mot Sala. Som kuriosa vill jag nämna att jag älskade att resa till Sala när jag var barn. Vi åkte ofta dit och handlade. Nu svänger vi av mot höger in på en grusväg. Vi kör några hundra meter och där ligger vår andra stuga. Gissar att den tillhör Kila eller Kumla.

Det var ett större hus, ett tvåvåningshus, som var rött med vita knutar när jag var liten. Vi bodde i den ena änden av huset och farbror Alfred bodde i den andra änden. Vi hade kallt vatten inne men ingen toalett. Inte heller det här huset såg ut som det gjorde när jag var barn. Det här huset ser idag ut som vilken modern villa som helst, men huset är gult. 

Jag vid Sala Golfklubb

Sala Silvergruva

Vi kör vidare till Sala Silvergruva. Av någon anledningen vill jag inte gå ner i gruvan. Jag tycker det låter läskigt och de ska snart stänga. Jag får för mej att vi ska fastna i gruvan. Löjligt kan tyckas.

Vi kör vidare till Långforssjön och stannar vid Måns Ols. Här sätter vi oss på en brygga och äter de mackor vi har med oss hemifrån. Efter det kör vi mot Sala Golfklubb. Här stannar vi och står på deras Driving Range och slår ut ett gäng med golfbollar. 

Sen tar vi oss till hotellet där vi ska bo, Sala Stadshotell. Vi får vårt rum och Janne är mest lycklig över att han kan styra sängen så att man även kan sitta i sängen. Han roar sej en hel del med att köra den till olika positioner. På kvällen äter vi på hotellet och där finns även någon live musik som vi lyssnar på en stund.

Janne med fjärrkontrollen till sängen

Lite fiske innan vi kör hemåt

Nästa dag, som alltså är idag kör vi till Hällsjön i Möklinta för att fiska. Vi har tagit med oss fiskeutrustning och vill väl mest slå ihjäl lite tid. Nej, vi får ingen fisk men det var en kul aktivitet ändå. Nu kör vi till Gamla Uppsala. Vi stannar vid högarna, tittar lite och tar en fika på ett café. Det hela kan kännas som en förvirrad färd men vi är på väg hemåt igen. Vår bostad ligger i Täby och att åka via Uppsala var väl bara en kul avstickare.

Det blev en trevlig bilutflykt där vi hittade på många små saker. Det viktiga var sommarstugorna och de har jag fått visa nu även om de inte såg ut som det gjorde när jag var liten. Det gjorde mej faktiskt rätt förvånad att de ändrats så mycket och det var inget jag hade räknat med. Nu vet jag i alla fall.

Nästa resa börjar i Kuala Lumpur, Malaysia