Bussutflykt Barbados runt

Bara en fin klippa där vi åt lunch
Den tredje dagen på Barbados åker vi med Apollos utflykt runt Barbados.

Vi åkte igenom Bridgetown och blir avrådda från att gå hela vägen in till Bridgetown eftersom det finns otrygga områden längs vägen. Bussen kör vidare ut på landet och tittade på var sockerbetor hade odlats och fortfarande odlades.

Vi hörde berättelsen om "Rednecks", de stackars engelsmän som hade fått stå i solen och arbetat på sockerfälten hela dagarna.

Historien om de arbetande engelsmännen kändes otäck och naturligtvis blev de röda i nacken, därav namnet.

Vi stannade till vid en strand för att äta lunch och vi fick någonting att dricka. Lunchen bestod av så kallad slavföda, ris och grönsaker. Efter lunchen åkte vi vidare och ingen tid för bad men det är inte syftet med den här utflykten. En stor del av utflykten handlade om sockerplantagens historia.

Jag och något hus med sockerplantage

Fin utsikt över havet från sockerplantagen

Vi åkte till en gård där sockerplantage hade bedrivits och kanske görs det fortfarande. Härifrån hade vi utsikt över havet. Vi blev visade någon gammal ruin och fick berättat att det ofta var öppet strax under taket för att vinden skulle kunna blåsa igenom huset istället för att blåsa sönder huset. Det lät smart!

Janne i sockerplantage

Utflykten avslutades i en av alla romshop

Romshops fanns lite överallt på Barbados, i alla tänkbara små vägkorsningar. Vi stannade vi en romshop senare på eftermiddagen och det var ett trevligt ställe. Den lilla byggnaden låg i ett vägskäl och var helt i färgen rosa. Byggnaden är inte större än en lite kiosk men man kan gå in i den och sitta en stund vid bardisken.

Janne vid ett skäggträd

Janne med en frubankare

Vi har upptäckt för oss helt nya träd. Träd med långa trådar som skägg och de kallas skäggträd och träd med långa frukter som sägs kallas för frubankare. Man hoppas det finns något skämtsamt bakom de orden.

Efter att åkt runt i stort sätt hela ön är vi strax hemma igen på hotell Dover Inn. Utflykten har varit jättetrevlig och intressant. I morgon ska vi ta det lugnt igen och försöka vara på stranden.