År 1998 - Singapore, Malaysia och ön Batam i Indonesien

Janne med Boat Quay i bakgrunden
Vårt resande fortsätter men i år har det inte blivit så många resor. Vi gjorde istället en större resa till Asien.

Vi hade hittat Rantau Abang, Cherating och Tioman Island, några platser i Malaysia som intresserade oss. Vi fixade flygbiljetter och hotell de första nätterna i Singapore.  Sen drog vi i väg på ett för oss jättestort äventyr. Vi flyger med Finnair och Singapore Airlines via Köpenhamn.

Asienresan börjar i Singapore
Det är tidigt på morgonen när vi landar i Singapore, solen har inte gått upp men det är otroligt varmt. Det är vårt första intryck av Singapore. Efter tre dagar i Singapore har vi sett Sentosa Island, Orchid Road, Boat Quay, Long Bar, Raffles hotel och Singapore Zoo.

Vidare till Perhentian Island utan kontanter
Vi tar tåget över gränsen till Malaysia och åker sen tåg hela natten och kliver av i Kuala Besut i nordöstra Malaysia. Härifrån tar vi oss till Perhentian Island utan kontanter, på grund av en tjatig taxichaufför. Framme på Perhentian Island Kecil finns det inga rum så vi får sova i en hydda utan el och vatten. Vår räddning blir att vi efter tre dagar flyttar oss till Perhentian Island Besar. Här finns ett resort där vi kan betala med kort. Nu har vi både ett rum och en restaurang vi kan äta i ytterligare tre nätter. Efter den lilla upplevelsen vet vi att vi inte är några budgetresenärer.

Strand på Sentosa Island - Singapore

Hyddan utan el och vatten

I Kuala Besut ordnar vi kontanter
När vi lämnar Perhentian Island bor vi i staden Kuala Besut, en natt. Janne passar på att klippa sej, vi plockar ut kontanter. Upplevelsen här är mest alkoholen som finns i kinabutikerna. Janne köpte några flaskor med fruktansvärt mycket alkohol. Lite sightseeing hann vi med och vi åt på McDonaldé bara för att vi kunde.

Stannar i Rantau Abang för havslädersköldpaddorna
Med taxi och lokalbuss tar vi oss sen vidare till Rantau Abang. Rantau Abang var en av del platser som gjort oss intresserade av Malaysia. Rantau Abang sägs ha en 24 mil lång sandstrand och vid fullmåne kan man se havslädersköldpaddor gå upp på stranden och lägga ägg. Vi hade varit noga med att pricka in fullmånen. Vi såg inga stora havslädersköldpaddor, men fick släppa ut små nykläckta pyttesmå havslädersköldpaddor i havet. Vi tittade också till det museum som finns om sköldpaddorna.

Rantau Abang

Salang Beach på Tioman Island

Cherating för partys skull

Med lokalbuss och taxi tar vi oss vidare till Cherating. Jag hade läst att här stannar luffarna så det ville jag uppleva. Nu vet jag inte om vi såg så många luffare men några pubar fanns det. Vi hängde mest på stranden och den var full av krabbor (Cherating betyder krabba). Cherting var inte den plats jag hade hoppats på så vi åker vidare.

Vi stortrivdes på Tioman Island
Precis som Cherating är det jag som har valt Tioman Island. Det verkar vara en mysig plats när jag läser på. Vi stortrivs på Tioman Island, som är som en liten by där allt en turist behöver finns. Det finns en liten affär, några restauranger, någon enstaka bar och en dykfirma. En av dagarna är med på en utflykt och åker båt runt hela ön och får bland annat bada i ett vattenfall i djungeln och snorkla på några olika platser. Här stannar vi nästan en vecka.

Pitonger på Tioman Island

Vår veranda på Tioman Island

Singapore igen för att åka till Batam i Indonesien
När vi lämnar Tioman Island åker vi tillbaka till Singapore, men bara för att ta oss vidare till en ö i Indonesien. Vi väljer ön Batam. Indonesien är vårt tredje land på den här resan. Vi har valt att bo i staden Nagoya, istället för mer sol och bad. Vi är ensamma turister i staden och vi känner oss inte trygga. Vid ett tillfälle blir vi förföljda och tar skydd i närmaste butik. Vi hittar en oas några hundra meter från vårt hotell och här trivs vi bland unga pojkar som vill putsa våra jumpaskor.

Resan avslutas i Singapore
Efter Batam är vi tillbaka i Singapore en natt. Vi är lite kulturella sista dagen och tittar på diverse religiösa byggnader. Sista kvällen avslutar vi på Compass Rose, baren på 70:e våningen i Westin Stamford Building. Efter nästan en månad är vi tillbaka hemma i Sverige igen. På hemresan blir vi uppgraderade i flyget till Raffles Class.

Försäljning av Durianfrukt i Singapore

McDonald´s i Nagoya på Batam

Skara sommarland och en natt i Mariefred
Senare på sommaren blir vi bjudna på två små resor av Jannes mamma och svärfar. Vi är en dag på Skara sommarland. I Mariefred äter vi middag på restaurang och bor i ett hus som de hyrt. Innan vi lämnar Mariefred tittar vi på en porträttutställning som finns i slottet.