Tempel och turistiga drinkar får avsluta resan i Singapore

De tusen ljusens tempel
Vi har kommit till vår allra sista dag på den här resan. Vi har rest runt i Singapore, Malaysia, tillbaka till Singapore, en sväng till ön Batam i Indonesien och nu är vi tillbaka igen i Singapore. I kväll ska vi resa hem till Sverige igen.

Idag hade vi beslutat oss för att vara väldigt kulturella. Vi besökte ett antal kyrkliga byggnader. Vi börjar med att gå mot de arabiska kvarteren för att titta på Sultan Mosque. På håll ser vi en stor pampig byggnad med kupoler på taket. Vi ser en stor pampig byggnad, två nu okända tempel.

Efter de arabiska kvarter går vi vidare mot de indiska kvarteren och Seragoon Road, samma gata som vi varit på tidigare men gatan är lång. Här tittar på Sri Veeramakaliamman Tempel, där hela byggnaden är täckt av färggranna hinduiska gudar. Vi besöker ytterligare ett tempel som är betydligt mindre och det ligger i samma område. Det finns många tempel i området.

Det sista templet vi besöker kallas De tusen ljusens tempel och heter även Buddha Gaya Temple. Det speciella med templet är att inne i templet finns en jättestor Buddhafigur. Hela Buddah är full av lampor. Nu har vi varit så pass kulturella att vi sett en moské, ett hinduiskt tempel och ett buddistiskt tempel.

Resten av dagen går vi omkring i stan i största allmänhet och shoppar lite. Vi köper lite skivor på HMV och Janne köper jättebilliga seglarskor. Han trodde i alla fall att de var billiga men prislappen var slarvigt skriven för hand och det skulle visa sej när vi kom hem och såg räkningen att de inte alls var så billiga som han trott.

Sultan Mosque

Hinduiskt tempel

Kvällen avslutar vi på Compass Rose på 70:e våningen i Westing Stamford Building. När vi kommer dit ser vakten skeptiskt på Jannes sandaler, men sandalerna satt fast baktill så det blev ok att komma in där. Vi åker upp i hissen och får en sagolik utsikt. Vi hade valt att komma dit vid solnedgången för att först få se Singapore i dagsljus och senare i nattbelysning. Det blir mörkt redan klockan 19:00 så det ska vi hinna med.

Vi köper några olika slags turistdrinkar som serveras i typ vaser föreställande bland annat MerLion och huset Westin Stamford. Vad vi mer köper från baren är Tigeröl som serveras i jättestora och höga glas. Sådant tycker turisterna är roligt tydligen. Även vi!

Janne med jättehöga ölglas

Jag med lite svårdrucken öl i högt glas

Vi blir helt saliga över restaurangen och utsikten som vi har så vi önskar att vi kan få komma tillbaka och fira nyår här, kanske när det blir år 2000. Vi plockar med med oss information för att se om det är möjligt.

Vi sitter här uppe på 70:e våningen fram till klockan 21:00. Då har det blivit dags att gå tillbaka till vårt hotell och hämta packningen. Vi ska ta oss till Changi Airport för att åka hemåt igen.