Rantau Abang och små havssköldpaddor

Stranden är 24 mil lång
Idag, 10 juli 1998, rätt tidigt på morgonen - tar vi bussen till Kuala Terranganu. Här stannar vi på busstationen och äter frukost. Sen sätter vi oss i en taxibil och åker till Rantau Abang.

Rantau Abang är en av få platser i världen där havsköldpaddorna kommer upp och lägger ägg så det är vårt syfte med att besöka platsen. Vi ska titta på havslädersköldpaddor som lägger ägg på stranden.

Vi tar in på Ismail Beach Resort. Resortet kändes väldigt ödsligt och vi hade förväntat oss  något helt annat. På dagen när vi kom badade vi i havet. Det var en 24 mil lång sandstrand men just här blev det väldigt snabbt djupt. Stranden var helt tom på människor.

Turister fanns det i Rantau Abang men de fanns på ett turistcentrum eller på det ganska stora och fina museum om sköldpaddorna som finns. Museet är absolut värt ett besök. På natten är stranden full av turister som alla ville se sköldpaddorna.

Jag utanför sköldpaddemuseet

Janne utanför hotellet

Sköldpaddorna kommer helst upp när det är fullmåne och flod. Fullmånen hade vi lyckats pricka in men någon flod infann sig inte den natten när vi satt och väntade. Det blev ändå en spännande och intressant natt.

Ca 00.30 fick vi vara med om att det släpptes ut ca 30 stycken små sköldpaddebarn i havet. Janne tog hand om en egen alldeles liten. Han släppte den cirka en meter från havet men den vände och gick uppåt igen. Den hittade så klart rätt med lite mer hjälp. Vi såg den simma iväg i det stora havet.

Vårt hotellrum
Något svenskt i Kuala Terranganu

De små sköldpaddorna var ett dygn gamla och om fick överleva så skulle de kanske komma tillbaka till Rantau Abang om 30 år och lägga ägg. Vi satt uppe till 01.30 för att vänta på en stor sköldpadda men det kom ingen. Vi får ta det en annan gång.

Det var i vilket fall som helst en jättemysig upplevelse att sitta där på stranden halva natten. Vi går tillbaka till vårt hotell och sover istället. I morgon ska vi resa vidare till Cherating.