Perhentian Island Kecil - så otroligt vackert

Long Beach på Perhentian Kecil
Vi har förflyttat oss från Singapore med tåg genom hela Malaysia. Vi hade velat stanna i Kota Bharu några dagar men nu befinner vi oss lite oplanerat redan på Perhentian Kecil.

Det är lunchtid när vi kommer fram till Long Beach den 3 juli. Det är fruktansvärt varmt och vi har inte bokat något rum där vi ska bo. Vi var hungriga och törstiga.

Huvudet kokar verkligen när vi gick omkring på stranden och letar. Janne får efter en stund ta hand om väskorna så går jag runt själv och letar.

Det finns ett tält och det finns en hydda utan el och vatten. Det var allt vi har att välja. Senare förstår vi att det beror på att Muhammed har sin födelsedag på måndagen. Nu var det fredag och malajerna är lediga den här helgen. Det är anledningen till att det är sådan brist på rum.

Vi väljer hyddan utan el och vatten, Chempaka. Det finns egentligen ingenting ont att säga om hyddan men det var inte vad vi hade tänkt oss. Hyddan har två stycken träbäddar med madrass och myggnät. Det finns en liten veranda också med två stolar. Från verandan har vi otroligt fin utsikt, genom en liten skog och ut över havet.

Vår veranda
Vår hydda

För att komma till dusch och toalett behöver vi går nedför en backen, på en upptrampad stig cirka 100 meter. Här har jag för första gången i livet duschat utomhus med den stjärnklara himlen som tak. Det visade sig vara riktigt mysigt.

Vi stannar på Perhentian Kecil och vi bor i vår hydda. Ön är helt underbar och det är så vackert. Janne snorklar en del och hans simmar ut en bit för att komma till korallreven. Han säger att det är det bästa han har sett. Det finns många olika sorters fiskar och levande koraller. Otroligt fint.

Vi har kommit hit lite oplanerat fort så vi har inga pengar, vi har nästan ingen alkohol med oss och Janne hade velat klippa sig innan vi kom hit.

Jag på Long Beach, Perhentian Kecil
Utsikten från vår veranda

På den här lilla ö finns ingen bankomat och inte heller några hotell eller restauranger som tar kort. Vi känner oss väldigt fattiga. Vi funderar mycket på hur vi skulle ta oss ur detta. Skulle vi åka in till fastlandet igen för att hämta pengar? Det ville vi inte för Perhentian är alldeles för fint för att lämna redan.

Vi hade ont om pengar men det löser sig för att maten är så otroligt billig. På kvällarna sitter vi på stranden och äter. Vi sitter inte på några stolar utan vi sitter verkligen i sanden. Maten vi äter är otroligt billig. Vi äter exempelvis Kungsfisk och Haj och betalar inte mer än motsvarande 16 SEK. Allt är bara jättemysigt.

Ficklampa på kvällarna
Fotogenlampa på kvällarna

Gällande alkoholen på stranden verkade det som att det kom lite öl vissa kvällar. Vi hade också lite eget som vi köpt på Kastrup. Det var bra att det fanns så vi blev lite trötta och kunde somna lite lättare i vår hydda. Det var inte träbäddarna som var problemet utan den otroliga värmen.

Eftersom vi inte hade några pengar med oss fick vi inte tillfälle att se om runt ön vilket vi naturligtvis hade velat göra. En av dagarna tog vi ändå en båt till grannön, Perhentian Besar. Besar betyder stor. Här på ön Besar finns ett lite finare resort. Vi tar båten dit en dag med en stor förhoppning.

Vår förhoppning är att resortet tar kort och till vår stora glädje så gör de det. Vi äter lunch på resortet den dagen och vi bokar in oss på ett av deras rum. Det är fullt just nu men vi ska få bo där om några dagar. Vårt penningproblem är över. Vi behöver inte lämna Perhentian Island ännu. Vilken lycka!

Lunch på Perhentian Island Resort
Jag på Perhentian Island Besar

Det blir tre nätter i vår lilla hydda utan el och vatten. Det vi har sett av Perhentian Island har varit otroligt vackert och vi har tyckt om ön, trots vår hydda. Området vid vår hydda Chempaka är ett otroligt välskött och det har varit kul att bo här. När vi lämnar hyddan vet vi ändå att vi är inga budgetresenärer.

Den 5 juli tar vi båten över till Perhentian Besar. Nu ska vi leva ett lite bekvämare liv.