Några dagar på ön Batam i Indonesien

Janne på foodstallet
100 meter från hotellet
Den 21 juli 1998 åker vi till Batam två dagar.  Batam är en ö som tillhör Indonesien. Vi har valt att bo på ett hotell i staden Nagoya hellre än vid havet. Vi tycker att vi har solat och badat så mycket redan.

Nu kan det vara roligare att handla lite istället. Vi startar resan i Singapore och tar taxi till World Trade Center. Därifrån ska vår båt gå. Vi kommer dit tidigare än nödvändigt så vi börjar med att äta frukost på McDonalds.

Båten över till Batam tar ca 45 minuter. När båten går i land kommer en kille vid namn Rockey och hämtar oss. Han kör oss till hotellet. Hotel Harmoni. Det visade sig vara ett riktigt lyxigt hotell. Vi ska bo där i två nätter. Vi får soyadrink som välkomstdrink, inget vi tycker om men vi dricker artigt upp det.

Vi har redan i Singapore plockat ut rupiah som är valutan som gäller här. Vi har hur mycket pengar som helst och vi räknar och räknar för att förstå vad de är värda. Vi räknar igen och kommer fram till samma summa. Det slutar med att Janne ringer Forex  hemma i Sverige för att få det korrekta svaret. 100 SEK är lika med 154 000 rupiah.

När vi fått koll på pengarna går vi till McDonalds´ igen bara för att ha varit på McDonalds även i Indonesien. Hamburgaren smakade som den skulle men... Coca Colan var slut!

Poolen på hotellet
Vi övergår sen till att titta i affärer. Jag köper en blus för 12 kronor i en butik som kanske tillhör hotellet.

Vi går ut på stan. Det är tydligen inte så vanligt med turister här för vi känner oss uttittade. Alla verkade intresserade av oss.

Det var fattigt här och kontrasterna till Singapore är nästan otäcka. Att det kan ändras så mycket bara med en båtresa på 45 minuter.

Vid ett tillfälle blev vi förföljda av tiggare. Vi gick in i första bästa affär för att bli av med dem. Det var otäckt. Vi inser att vi inte vet något om platsen. Kan vi ens vara säkra här och hur ser det ut med brottsligheten.

Vi hittade i alla fall en plats där vi trivdes. Det var ett så kallat foodstall ca 100 meter från vårt hotell. Här satt vi vid några tillfällen och drack Bintangöl (Indonesisk öl) och vi åt vid något tillfälle Kyckling Satay.

När vi sitter här vid foodstallet kommer ett gäng med småkillar som vill putsa våra skor. Jag tycker lite synd om de för både Janne och jag har jumpaskor. Ingen anledning att putsa dem.

Waterfront, båten till Singapore
Andra dagen på denna ö stannade vi på hotellet och låg vi hotellets pool. Här låg vi och blev uppassade av personal som serverade oss allt vi bad om.

Vi kände oss som lyxturister vilket vi verkligen inte var. Det kändes inte så bra att de var så artiga mot oss men samtidigt är det väl kanske deras sätt att vara. De var lugna och tillmötesgående.

En av kvällarna äter vi middag på hotellet. Vi beställer och får in massor av mat och all maten kostar i princip ingenting, Allt var snuskigt billigt.

Efter två nätter i Nagoya är det dags att åka tillbaka till Singapore igen. Rocky kom och hämtade oss igen. Körde oss till båten och 45 minuter senare var vi tillbaka i Singapore.

Denna lilla utflykt, båtresa tur och retur  Singapore, transfer till och från hotellet, två hotellnätter med frukost betalade vi ca 1000 SEK för. 1000 SEK för två personer. Otroligt billigt.