En heldag på Sentosa Island, Singapore

Strand på Sentosa Island - Silos Beach
Vi befinner oss i Singapore och vi kom hit igår.

Idag tar vi oss till Sentosa Island. Det är en ö och man skulle kunna säga att hela ön är en enda stor turistfälla men ändå värd att besöka.

Vi hade en heldag på denna ö. Vi började med att ta taxi till Mount Faber och därifrån tog vi linbanan ut till ön. Ute på ön så finns det ett praktiskt litet monorail som man kan utnyttja.

Det går runt hela ön hela dagen. På Sentosa Island var vi in på Underwater World. Det kan verkligen rekommenderas.

Du står själv på ett rullband och vid sidorna och över dig finns akvariet. Hur mycket fiskar som helst, hajar, rockor mm. Till detta spelas lugn musik så allt blir så harmoniskt. Vi besökte Fort Siloso (något från kriget), vi hade fått gratisbiljetter dit, men det var inget som intresserade oss.

Janne på Mount Faber

Drake på Sentosa Island

Sen tog vi oss det första badet. Stranden heter Siloso Beach. Den stranden anses nog inte vara världens bästa men för oss var den där och då helt underbar. Det var ju varmt och vi hade svettats länge nog. Vattnet var klarblått och det stod några palmer på stranden. Vi låg stilla och solade oss några timmar.

Underwater World
Janne på Underwater World

Sen blev det mer sightseeing. Vi gick upp i Merlion och tittade ut. Härifrån ser man en stor del av Singapore. Man fick gå upp i huvudet och man fick titta ut genom lejonets mun.

Merlion är Singapores symbol. Enligt sägnen var det i ilandsimmande sjöman som såg ett lejon här. Det har aldrig funnits lejon i Singapore. Trots detta så fick staden namnet Singapore (Singa Pura, Lejon Staden). Här ute på Sentosa Island finns ett stort Merlion som man kunde gå upp i och titta på utsikten över staden. Det gjorde vi så klart.

Janne framför Merlion
Janne i Merlions mun

För att lämna Merlion gick man genom en souvenirbutik. Det hade de tänkt ut väl. Janne köpte ett klistermärke. Han samlar ju på sådana. Vi åt lite och tog en öl. Jannes mat - soppa - innehöll små hela fiskar.

Alldeles nära den stora Merlion finns en rätt stor fontän. Mot kvällningen när de hade blivit mörkt ska det bli någonting som heter Musical Fountain. Det speciella med detta är att det spelas musik och man får på så sätt för sig att vattnet dansar till musiken. Vi stannar för att titta på skådespelet.

Utsikt över Singapore
Musical Fountain

Det hela är rätt fint, vacker musik och i bakgrunden av skådespelet finns Merlion. Merlion skiftar i färg var femte sekund. Normalt är den vit men nu blir den grön, röd, lila, blå och allt vad färger man kan tänka sig. Det blir en bra avslutning på vår heldag på Sentosa.

Sen åkte vi hem till hotellet. Hotellet hette Novotel, inget vi vill rekommendera. Ok hotell men helt fel läge. I morgon ska vi besöka Singapore Zoo.