En dagsutflykt i båt runt Tioman Island

Juara Beach
Vi befinner oss på Tioman Island, långt söderut i Malaysia, på östra sidan. Vi bor på Salang Beach Resort på Salang Beach. Vi har varit här två nätter och vi trivs jättebra. Idag har vi bokat en utflykt och ska åka båt runt hela ön, Round the island tour. 

Utflykten börjar vid Jettyn vid Salang Beach klockan 10:30. Vi åker norrut och rundar ön. Vårt första stopp blir Juara Beach på östra sidan av ön. Det går att gå genom djungeln från Salang och hit. Janne har frågat om jag vill göra det men nej tack. Det är alldeles för varmt och jag är livrädd för ormar, enligt olika uppgifter har vi fått veta att det tar två-tre timmar att gå genom djungeln. Vi stannar på stranden cirka en timme badar lite, snorklar lite och åker sen vidare med båten.

Nästa stopp är längst ner på öns södra sida. Här stannar vi och ska vandra genom djungeln i 15-20 minuter för att komma till ett vattenfall. Vi går längs en typ skogsstig som ibland är fixad med en liten bro eller en liten trappa. Efter en stund kommer vi fram till vattenfallet.

På väg mot vattenfallet

Framme vid vattenfallet

Vattnet forsar ner från bergen genom djungeln. Jag kände inte för att bli blöt om byxorna just där och då så jag sätter mig på en sten vid kanten av vattenfallet. Janne hoppas i och badar. Vattnet är jätteklart och fint. Janne provar till och med att smaka på vattnet. Även om jag inte badade så var det jätteroligt att vara vid vattenfallet. 

Vi kommer tillbaka till båten och kör norrut. Vi åker förbi två fina höga bergstoppar, de kallar de för pitonger, kanske heter det så. Jag tycker det var fint för jag har aldrig sett något liknande.

Bara fint, pitonger

Se upp för fallande kokosnötter

Nästa stopp med båten blir Paya Beach Resort. Här stannar vi för att äta lunch. Vi väljer Club sandwich och pommes. På stranden finns palmer och jag ser mitt livs första skylt med varningstexten om att man ska se upp för fallande kokosnötter. Det är nog verkligen inte kul att få en sådan i huvudet. När lunchen är avklarad kör vi vidare.

Nu stannar vi strax bredvid Rengis Island, ön ligger alldeles utanför Berjaya Resortet. Här kliver vi ner i vattnet från båten. Jag tar på mig cyklopen och tittar ner. Jag ligger rakt över ett korallrev. Vilka färger! Min absolut första reaktion var att det var fantastiskt. Här fanns hur många färggranna fiskar som helst. Janne som snorklat mer än jag tyckte det var fint men inte mer än så. Jag var jätteimponerad. 

Korallrevet

Marine Park

Vi är hela tiden tre båtar som följs åt runt ön och nästa stopp är Marine Park. Lycklig över att just ha sett så många fina fiskar sätter jag på mig cyklopet igen och hoppar i. Här är mitt första intryck en chock. Fiskarna är jättestora och jag ser inte botten på havet. "Too deep and too big fishes", säger jag och kliver upp igen. När chocken lagt sig kliver jag i vattnet igen. Reaktionen nu är att det är helt otroligt. Här finns hur många fiskar som helst och de är stora. Till och med Janne är imponerad.

Det fanns ett stopp till Monkey Bay och då är vi nästan hemma, men ingen i båten vill snorkla mer. Klockan är nästa fem, mot kvällningen. Båten styr därför hemåt istället. Det har verkligen varit en jättetrevlig och spännande utflykt.

I morgon ska vi ha en vanligt dag på Salang Beach igen. Vi har tre dagar kvar här på ön innan vi ska resa vidare. 

Här fortsätter resan