Våra första intryck av Singapore

Vårt flygplan till Singapore
Den 29 juni 1998 börjar vår resa till Asien. Vi flyger Arlanda - Köpenhamn med Finnair. Sen Köpenhamn - Singapore med Singapore Airlines (SIA). På SIA hade vi varisinn liten dator/filmskärm där vi själva kunde välja vilken film vi ville se eller om vi hellre ville spela spel. Servicen på SIA var mycket bra och flygplanet var nytt och kändes fräscht så jag behövde inte oroa mej för det.

Det hade hunnit bli 30 juni och klockan var 05.50 när vi kom ut i Singapores luft. "Nog visste jag att det skulle vara varmt, men inte så här dj...a varmt. Solfan har ju inte ens gått upp". Detta citat var ett av Jannes första intryck av Singapore, för visst var det varmt (fuktigt). Luftfuktigheten går sällan under 90%. Vi tog oss genast till det hotell som vi bokat. Taxin tog oss dit. Vi sov några timmar och sen var vi redo att göra staden.

Vi skulle vara här i tre dagar och programmet var bokat. Effektivitet var det som gällde. Första dagen tog vi oss till Orchard Road - en lång shoppinggata med hur många shoppingmalls som helst.

Boat Quay
Janne vid Boat Quay

Vi tog oss vidare till Boat Quay. Boat Quay är ett kajområde vid Singapore River och där är fullt av mat och ölställen och många samlas här på kvällen.

Nu var det mitt på dagen och lugnt men vi stannade här. Här åt vi vårt första asiatiska mål. Chicken Satay och öl, Tigeröl eftersom det är ett öl från Singapore. Här på restaurangen upptäckte vi att det finns det självspolande toaletter, något vi aldrig upplevt tidigare.

Längs Singapore River men på andra sidan från restaurangerna tittar vi till vår första Merlion staty. Singapore sägs betyda Lejonstaden, men så vitt vi vet har det aldrig funnits några lejon här. På samma sida som Merlion finns även en staty föreställande Raffles. En person som förmodligen betytt en hel del för Singapore. Han levde i slutet av 1700-talet och början av 1800-talet.

Merlion vid Boat Quay
Raffles hotell

Vi tog en sightseeingtur med båt på Singapore River. Vi köpte tågbiljetter för att kunna ta oss vidare upp i Malaysia.

Mot kvällningen tog vi oss till Long Bar och drack en Singapore Sling och kastade jordnötskalen på golvet (som alla andra turister). Det här är enda stället i Singapore där du får skräpa ner. Singapore Slingdrinkarna stod färdigblandade på bardisken så helt troligt var inte vi de första turisterna som beställt det.

Vi tittade också på Raffles Hotel från framsidan bara. Kanske kunde vi ha tagit oss in på något sätt men det gjorde vi inte.

Janne vid en Raffle staty
På Long Bar

På kvällen var vi i kinakvarteren och köpte en kamera. En Canon för ca 1500 SEK. Vi köpte tunnelbanekort och åkte tunnelbana. Tunnelbanan är helt öppen så man kan se första vagnen även om man själv sitter i sista vagen.

Något annat som var annorlunda med tunnelbanan var att framför spåret fanns en vägg med dörrar. Dörrarna öppnades när tåget kommit in på spåret. Trots MRT (som tunnelbanan heter) så gick vi väldig mycket. När natten kom var vi därför helt slut. Mycket gin och Southern Comfort blev det. I morgon ska vi besöka Sentosa Island.