År 1997 - Gran Canaria, Grekland och Sicilien

Janne i Maspalomasöknen

När året börjar bor vi i Jannes lägenhet i södra Stockholm, men vi har köpt vår första gemensamma lägenhet. Vi ska flytta till en trerummare, på 14:e våningen i Täby. Ingen av oss har bott i Täby tidigare men det blir av flera anledningar ett bra val.

När året börjar så har vi börjat flyttpacka lite lätt och två veckor senare packar vi allt vi äger. Vissa saker i flyttlådor andra saker i våra resväskor. Vi har klämt in en resa till Gran Canaria mitt i flyttkaoset.

Kackerlackor och utflykter på Gran Canaria
Den 16 januari klämde vi in två veckor på Gran Canaria. Vi reste ospecificerat och fick bo strax utanför Puerto Rico. Det vi kommer att minnas mest är att rummet kryllade av kackerlackor och att jag sov de tre första dagarna.

När jag vaknat till och mådde bättre gjorde vi massor av utflykter på ön. Vi besökte bland annat Arguineguin och Playa Ingles. Vi gick genom Maspalomsöknen. En dag tog vi lokalbussen till Puerto Mogan, som visade sej vara en fin stad.

Vi hyrde bil två dagar och körde bland annat upp i bergen. Det var januari och vädret var inte särskilt varmt men visst badade vi en del. Vi hade i alla fall två rätt trevliga veckor på Gran Canaria.

Oräkneliga kackerlackor på rummet

I bergen på Gran Canaria

Sol och bad på Egina i Grekland
I juni åker vi till Egina, en ö i Grekland där både Janne och jag varit innan vi träffades. En av dagarna hyrde vi bil och körde runt nästan hela ön. Jag blev mest fascinerad över att det finns utgrävningar på ön. Annars var vi mest på stranden och solade och badade. Vi hängde en hel del på samma restaurang på stranden både dagar och kvällar. Puben som vi båda mindes från våra tidigare resor fanns inte kvar längre.

Utgrävningar på Egina

Janne vid poolen på Egina

Sicilien har allt
På hösten gjorde vi en resa till Sicilien och fick bo i Giardini Naxos, strax bredvid Taormina. Vi tyckte verkligen om Sicilien. Vi gjorde utflykt till Lipariska öarna och besteg ett vulkaniskt berg samt badade i gyttja och i havet där det bubblade som champagne. Den lunchen åt vi svärdfisk,  något sicilianskt recept, som var gudomligt gott.

Utgrävningar i Taormina
Jag i Monreale utanför Palermo

En annan dag åkte vi en utflyktsbuss till Palermo och Monreale. Vi tittade in i en stor fin katedral och vi besökte katakomberna i Palermo. Flera gånger tog vi lokalbussen till Taormina som var en otroligt fin stad. Det fanns så mycket vi hade kunnat göra på Sicilien men vi hade inte riktigt råd med allt.

Sista kvällen tömde vi plånboken och köpte varsin glass och en flaska Rusticanello, ett billigt vin som vi druckit fler gånger under veckorna. Sicilien skulle vi gärna åka till igen.