En hemlig resa till Lönstrup i Danmark

Janne och jag vid Wennbjers kyrka
Janne och jag har blivit bjudna på en resa av Jannes mamma och hennes sambo. Det är den 25 juli 1997 när vi vet att vi ska till Danmark men mer vet vi inte. 

Vi börjar med att ta flyget till Landvetter i Göteborg. Där blir vi upphämtade och körda till Stena Lines färjeterminal. Klockan 18:30 lämnar färjan Göteborg för avfärd mot Fredrikshamn. 

Framme i Fredrikshamn tar vi in på hotell Hoffman. Det är ett fint hotell men utan dusch och toalett på rummet. Vi tar en liten promenad i staden och går sen till pizzeria Firenze. När vi är tillbaka på hotellet sitter vi i något allmänt utrymme och pratar. När klockan slår om till 26 juli korkas det upp en flaska Henkell Troken för att fira att Janne fyller år.

När vi vaknar nästa morgon blir det en promenad i Fredrikshamn. Vi shoppar lite och får med oss vin, salamikorvar och en dansk flagga. Vi tog en öl, trots att det fortfarande är tidigt på Café Atelje.

Picknick vid Wennbjergs kyrka

Vårt hotell i Lönstrup

Klockan 12:00 ska vi vara klara för avfärd. Nu kör bilen väster ut och vi vet fortfarande inte vart vi ska.  Vi stannar till vid Wennbjergs kyrka och för lite picknick, fika som Jannes mamma ordnat. Det blir bra trots några droppar regn. Efter picknicken tittar vi snabbt in i kyrkan som är en fin och rätt enkel kyrka.

Sen fortsätter bilen till Lönstrup och det är platsen där vi ska sova i natt. Det tar cirka en timme från Fredrikshamn innan vi är framme. Vi tittar först i en glas- och keramikbutik och efter det tar vi in på hotell Marinella. Vi installerar oss på hotellet och gratulerar sen även Jannes mammas sambo. Han har fyllt år förra veckan. Vinet vi köpt och den danska flaggan ställer vi fram på bordet.

Janne och jag i vågorna

Jag i havet vid Lönstrup

När firandet är klart går vi till stranden. Det är en lång och fin sandstrand och vi hittar genast några fina stenar och snäckor. Jag, Janne och hans mamma badar i vågorna, nej det är inte varmt i vattnet. 

Vi är till en början nästan ensamma på stranden men solen tar sej sakta genom molnen och fler och fler kommer till stranden. Istället för att bada roar jag mej efter en stund men att plocka stenar och snäckor. 

Efter stranden blir det en öl på ett närbeläget café och på kvällen blir det middag på hotellets restaurang. Maten de flesta av oss åt till middag bestod av förrätt med inbakta rejer (räkor) med dillsås och huvudrätten bestod av oxfilé, pommes frites och kryddsmör. Jannes mamma åt fylld rödspätta. Efter middagen går Janne och jag ut igen, men det är bara mörkt och blåsigt så vi går hem igen.  

Stranden i Lönstrup

Middag på hotellet

På morgonen den 27 juli är det dags att åka hemåt igen. Färjan från Fredrikshamn till Göteborg avgår klockan 12:00 och vi hinner med att ta en öl, köpa lakrits och äta lunch i Fredrikshamn innan båten går. Strax efter klockan 15:00 är vi tillbaka i Göteborg. Vi blir körda till Landvetter och flyger hem klockan 18:30. 

Det har så klart varit en jättetrevlig helg i Danmark. Stranden i Lönstrup kommer jag att minnas och jag gillade det jag såg av Fredrikshamn.

Nästa resa går till Sicilien, Italien