Sol och bad på Egina, Grekland

Aphiatemplet på Egina
Den 12 juni reser vi på en veckas charter till Egina, strax utanför Aten. Både Janne och jag har varit på Egina innan vi träffades så syftet med resan är inget annat än att sola, bada och ha det trevligt. Vi landar i Aten cirka klockan 13:00 och blir upphämtade i en buss som tar oss till Pireus. Vi hinner äta lunch på McDonalds´ i Pireus innan båten ska ta oss till Egina.

Framme på Egina checkar vi in på hotell Katerina i byn Agia Marina. Vi börjar med att bada i poolen och senare på eftermiddagen går vi till stranden. Kvällen slutar med middag vid stranden.

Dagen efter hänger vi på stranden hela dagen. Vi äter lunch på stranden, samma restaurang som vi ätit middag dagen innan. På kvällen blir det grekisk afton på hotellet. Det blir grillat och dans runt poolen. Det blir en trevlig fest.

Vi hänger så klart på stranden flera dagar och vi äter lunch på samma restaurang på stranden vid flera tillfällen. Någon av dagarna hyr vi en trampbåt för att komma ut en bit från stranden. När vi lämnar stranden och går hemåt passerar vi genom byn och tittar till affärerna som ligger längs vägen. När vi kommer hem på eftermiddagen är det poolen som gäller en stund. På kvällarna spelar vi kort. Det är väl ungefär så dagarna ser ut.

Janne med hyrbilen

Janne vid hotellets pool

En av dagarna, närmare bestämt den 16 juni, hyr vi en bil och åker runt stora delar av Egina. Bilen kommer till hotellet cirka klockan 09:20 och det är en vit Fiat Panda med dubbla soltak.

När vi lämnar Agia Marina kör vi norrut och hamnar ganska snart vi utgrävningar. Jag blir lite förvånad över att det finns utgrävningar även på Egina, men det finns kanske överallt i Grekland. Platsen för utgrävningarna heter Aphiatemplet. Vi stannar bilen och går ut och tittar en liten stund.

Vi kör vidare genom Agios Nektarios och fram till Egina Stad och vidare till Perdika. Vi stannar för en liten promenad i Perdika, men åker sen vidare till en strand strax norr om Perdika. Stranden där vi stannar har hur klart vatten som helst och stranden är full av små snäckor och sjögurkor. Vi stannar några timmar och kör sen vidare genom Egina Stad igen.

Vi kör vidare och stannar till i byn Souvala och tittar in i en liten kyrka. Efter Souvala kör vi tillbaka till Agia Marina, där vi har vårt hotell. Vi fixar till oss lite och kör sen tillbaka till Egina stad och äter middag. Det hela blev en trevlig dag och kul att få se lite mer av Egina.

Stranden från trampbåten

Solnedgång någonstans på Egina

Det har varit roligt att återse platsen vi båda varit på för länge sedan, men puben "som låg där i hörnet" den fanns inte kvar.

När en vecka har gått och vi ska hemåt igen går vi till hamnen, åker båt tillbaka till Pireus, buss till flygplatsen. Den 19 juni landar vi hemma på Arlanda igen efter en jättemysig och trevlig resa. Det är inget speciellt med att välja just Egina men det är väldigt lättillgängligt från Aten.