Kackerlackor och utflykter på Gran Canaria

Janne med sin 16:e kackerlacka
Vi åkte till Gran Canaria i januari 1997. Att vi valde att åkte dit var enbart för att det passade så bra i tiden. Vi hade inte kunnat ta ledigt tidigare och vi skulle flytta den 1 februari.

Innan vi åkte hade vi en kämpig tid. Vi packade allt vi ägde, i flyttkartonger eller i resväskan. Vi hade inga förväntningar om Gran Canaria mer än att vi skulle få ha semester en stund. Vi åkte ospecificerat charter två veckor med Fritidsresor.

Vi fick bo på hotell Balito Beach. Rummet låg på bottenvåningen och rummet kryllade av kackerlacka. Janne var så klart den som slog ihjäl dem och till slut kunde vi inte annat än skratta åt dem. Vi tyckte trots detta väldigt bra om hotellet och närmaste stad var Puerto Rico.

Hotellet hade en buss som tog oss antingen till Puerto Rico eller till en strand. Stranden i Puerto Rico var full av människor och solstolar och staden Puerto Rico var inte särskilt rolig. Stranden som bussen tog oss till var heller inte rolig. Vädret var förhållandevis dåligt så det blev mycket utflykter.

Janne i Maspalomas öken

En dag tog vi lokalbussen till Arguineguin, en dag när det var marknad där. En kul händelse på marknaden var att jag stod och tittade på en t-shirt som var rätt snygg men jag tyckte att den var lite dyr. Då säger Janne till mej att "Pruta lite då, det ska man väl göra här". Mannen som ville sälja t-shirten sa då "Inte pruta, take it or leave it". Här har de träffat snåla svenskar förr.

Eftersom det är marknad och fullt av människor i omlopp så får vi problem med att ta bussen tillbaka till Puerto Rico. Det kommer bussar men alla är fulla av människor redan.

Bilen vi hyrde i två dagar
Det var fint uppe i bergen

Vi bestämmer istället att vi tar bussen till Playa Inglés. Här hittade vi Maspalomasöknen och den var lite häftig. Den var verkligen stor, så stor att man inte ser slutet på öknen och så mycket sand har vi aldrig sett.

Vi började med ett besök på McDonalds innan vi ger oss ut i Maspalomasöken. Vi gick och vi gick, den var stor. Vi genade liksom genom öknen för att så småningom komma fram till stranden. Efter att ha gått bra länge var vi framme i Maspalomas. Vi satt oss på en restarung och tog en öl och då kom regnet igen.

Jag och Teide (på Teneriffa) i bakgrunden
Janne bland bergen

När vi skulle ta oss därifrån ville vi inte gå samma väg tillbaka så vi började gå åt ett annat håll och gick vilse. På långt håll såg vi ett Sunwings Resort och tog sikte på det för där lär väl finnas någon form av civilisation och busshållplatser. Det var nog ett bra beslut för vi hittade till slut en busshållplats där bussen tillbaka till Puerto Rico skulle gå.

Bussen kom, och åkte bara förbi. Ännu en buss kom och åkte bara förbi. Bussarna var fulla med människor. Vi började känna oss mindre hoppfulla. Hade börjat prata om alternativ att ta sig hem igen. Då kommer bussen och vi får åka med.

Puerto de Mogan och alla blommor
Bouganvilla i Puerto de Mogan

Vad vi gjorde mer på Gran Canaria var att hyra bil i två dagar. Första dagen åkte vi hela ön runt. På västra sidan av ön fanns äckliga längs vägen och till och med Janne erkände att han tyckte de var läskiga. Vi såg bland annat Guds finger.

Andra dagen körde vi bara rätt upp i bergen. Fascinerande nog så upptäcker vi där uppe i bergen att vi ser över till Teneriffa och vi ser Spaniens högsta berg Teide (på Teneriffa).

Vid en senare utflykt till Arguineguin upptäcker vi att man ser Teide även därifrån så vi hade inte behövt åka upp i bergen för att se Teide.

Puerto de Mogan
Janne i Puerto de Mogan

Ännu en annan dag tog vi lokalbussen till Puerto de Mogan. Det var en mycket vacker by full av blommor, en strand och en liten hamn. Det är en jättefin by och kanske är det här man skulle ha bott.

Gran Canaria är vacker, verkligen vackert med sitt vulkaniska landskap och bergen har alla tänkbara färger. Grönt, gult och rött. Ska man vara kritisk är det alldeles för mycket turister och det spelar ingen roll om man tar sin hyrbil och lämnar turiststäderna man är omringad av turister i hela bergsområdet. De små hyrbilarna finns överallt.

Bara 15 grader
En kaktuspark nära vår strand

Vi är kanske kräsna men bortsett från den enorma stranden i Playa Inglés tyckte vi inte att vi hittade några jättefina stränder. Tror att de höll på att tillverka en strand strax utanför Puerto Rico, får se vad det blir av den, men den är ju i så fall inte äkta.

Vi hade i vilket fall som helst två mycket trevliga veckor på Gran Canaria, men just nu tror jag inte att vi funderar på att resa tillbaka dit. Nu ska vi hem och flytta till vår första gemensamma lägenhet.