År 1996 - Bröllopsresa till Dubai, senare Portugal och Estland

Jumeirah Public Beach
Vi gifte oss en fredag i december 1995. Vi hade inte möjlighet att åka någon annanstans just då så vi tog flyget till Köpenhamn över helgen. Det vi kallar bröllopsresa har vi gjort i år.

Dubai - vår bröllopsresa
Vi åkte charter till Dubai i mars 1996 och det ser vi som vår bröllopsresa. Vi tyckte om Dubai och hade en trevlig vecka där trots att det inte hade regnat så mycket på 30 år i landet. Trots regnet hann vi med att se två fina stränder Mimzar Park och Jumeirah Public Beach. Platsen var även spännande i en för oss helt ny kultur och ett språk vi inte förstår när vi läser skyltar. Vi insåg också att de inte heller förstår våra bokstäver.

Vad som mer var nytt för oss var minareter och att det stod kameler längs vägen när vi hyrde bil.

Vi åt vår bröllopsmiddag på Hyatt Regent Revolvering Restaurant där restaurangen hade snurrat ett varv på två timmar. När vi satt vid bordet kom flygplanen flygande emot oss så vi trodde de skulle in i huset, men troligt var väl att landningsbanan låg alldeles bakom hotellet.

Minareter var nytt för oss

Kameler längs vägen var nytt

Algarvekusten - Portugal
I maj gjorde vi en charterresa, sista-minuten, till Albufeira, på Algarvekusten i södra Portugal. Första veckan var regnig och blåsig och vi frös en del men andra veckan blev solig och bra. Vi hade trevligt på resan men vi gillade inte riktigt Portugal. Vi hittade ingen intressant mat och heller inga jättegoda viner.

Stranden i Albufeira är fin med höga klippor längs stranden. Vi hade en alldeles fantastisk lägenhet på översta våningen i ett hus. Vi hade en jättebalkong och utsikt över stranden och delar av staden.

Janne blev rejält magsjuk en natt och dagen efter gjorde vi en dagsutflykt till Lissabon. Jag gillade 25 aprilbron och Jesusstatyn som stod på berget vid infarten. Jag hade gärna tittat närmare på statyn. Lissabon kändes otryggt och där fanns alldeles för många socialt utslagna.

Janne vid Cap Vincent

Belem i Lissabon

En dag hyrde vi bil och körde längs södra kusten ändra fram till Cap Vincent, "världens ände". Platsen där Columbus sägs ha startat sin färd över Atlanten.

Tallin - Estland
Vi tog en båt från Stockholm, sov på båten och hade sen hela dagen i Tallin. Under dagen promenerade vi runt i Gamla Stan och vi åkte sightseeingbuss till Piritas där vi bland annat såg en strand där vi gärna hade stannat.

Alexander Nievski

"Tjocka Margareta"

Under promenaden i Gamla Stan såg vi bland annat domkyrkan och vårt livs första kyrka med kupoler, Alexander Nievski. Annat som vi upplevde som nytt i Tallin var alla handarbeten som såldes och det var kul att upptäcka några  nya öl som är från Estland.

Vi avslutade dagen på baren vid Tjocka Margareta innan vi tog oss tillbaka till båten. Efter en dag i Tallin åkte vi samma båt tillbaka till Sverige och vi sov på båten. Det kändes spännande att vara i Tallin och det är en fin stad som vi tyckte om.

Ska snart flytta
Nu när året tar slut så vet vi att vi snart kommer att flytta. Jag har under året lämnat min lägenhet i Bromma och flyttat till Janne i södra Stockholm. Nu ska vi flytta till en gemensam lägenhet. Vi ska flytta till Täby.