Dagsutflykt till Lissabon från Albufeira

Janne framför Belem
Vi befinner oss i Albufeira på Algarvekusten. Janne har spytt hela natten men det vet jag inget om så vi åker iväg på vår planerade dagsutflykt med charterbolaget till Lissabon. Vi stannar till vid något café för att fika. Jag köper en macka och Janne köper ingenting. Jag blir så klart irriterad på honom när han plötsligt ska smaka av min macka. 

Så kommer vi fram till Lissabon och infarten till Lissabon tycker jag var jättefin. Vi kom på 25 aprilbron, en stor och fin bro. Högt på berget vid sidan om bron står en enorm Jesusstaty. Det är en likadan staty som den som finns i Brasilien. Vingguiden berättar att den statyn egentligen är originalet och den i Brasilien är en kopia. Det låter på sätt och vi rimligt.

Framme i Lissabon gör vi några stopp. Vi besöker Belem och vi tittar på något monument med Henrik Sjöfararen. Alldeles vi monumentet finns ett mindre torg fyllt av mosaiker. Vi åker upp till en borg högt upp på ett berg för att titta på utsikten över staden. 

Henrik Sjöfarares monument
Ett torg fyllt av mosaiker

Efter att ha åkt runt med bussen i Lissabon stannar den mitt i staden, vid ett torg, 10 meter från McDonalds´. Vi överdriver inte om vi säger att mer än halva bussen går raka vägen in på McDonalds´. Det gör så klart även vi och beställer och nu äter Janne också, men han har fortfarande inte berättat något.

Jesusstatyn i bakgrunden
25:e april bron



På McDonalds ler vi åt en motorcykeltjej med världens smutsigaste fingrar. Hon stoppar ner hela handen i Coca Colan för att få bort isbitarna. Hennes smutsiga fingrar är ok att stoppa ner i Colan men några isbitar ska hon inte ha. Hon vill så klart inte bli magsjuk. 

Efter lunchen får vi gå omkring själv några timmar i Lissabon. Vi passerar en stor fin typ stadsport och kommer till shoppingstråken. Tittar lite i affärer, på nationalteatern trapp sitter Janne en stund och pratar med sin mamma i mobilen. Vi går fram till ett litet torg där det står en obelisk som jag inte vet så mycket mer om.  

Porten leder oss till shopping
Bild från utsiktsberget


När vi strosat i Lissabons centrum någon timme är det dags att ta bussen tillbaka till Albufeira. Vi passerar åter igen 25:e april bron och bron är maffig. Eftersom bron är så hög så ser man mycket av staden och det känns nästan lite som att vi flyger över staden. Bron och Jesustatyn kommer jag att ta med mej hem av Lissabon. Det hade varit roligt att titta lite närmare på Jesusstatyn.

Janne på trappen vid Nationalteatern
Från 25:e april bron

Det finns mycket som är fint i Lissabon, men jag upplevde det som en ganska otrygg stad. Det är smutsigt och alldeles för många socialt utslagna. Det är jätteroligt att ha varit i Lissabon men just nu längtar jag inte tillbaka dit. 

Mot kvällningen kommer utflyktsbussen tillbaka till Albufeira och nu har vädret där blivit bättre. Vi hinner med både sol och bad och ytterligare en utflykt.