Regn och magsjuka första veckan i Algarve

Fantastisk utsikt från balkongen
Den 14 maj 1996 börjar vi vår resa till Algarvekusten. Vi reser ospecificerat med Vingresorna och får bo på hotell Miramar. 

Vi får en lägenhet alldeles nära centrum i Albuferia. Vi bor högst och har troligen Algarvekustens största balkong med utsikt rakt över stranden och staden. Här ska vi bo i två veckor.  

Jag har varit i Albufeira för många år sedan men kände inte igen just något, inte ens hotellet. Att jag gick med på att resa hit igen är väl mest en prisfråga.

Första veckan är det kallt och blåsig. Vi börjar semestern med att ta en riktigt lång promenad eftersom det var för kallt för att sola och bada. Vi går långt och vi går vilse och hamnar i störtregn. Vi är klädda i shorts och t-shirt så  det blir väldigt kallt. Jag tycker inte det är roligt alls när vi går längs en asfalterad väg långt ut på landet, hur vi nu hamnade där. Det visar sej ändå att vi är på väg till ett hotell som ligger här lite off. 

Janne i Portimaõ
Hamburgare på torget i Portimaõ

Vi går in på hotellet mest för att söka skydd mot regnet och få lite värme. Det slutar med att vi bokar en taxi som får köra oss tillbaka till Miramar, där vi bor. När vi väl var tillbaka vid vårt hotell, köper vi två flaskor vin, sätter på all värme vi kan och går inte ut mer. Det var så blåsigt att vi tyckte vågornas ljud var störande till och med när balkongdörren var stängd. 

En annan regnig dag tog vi lokalbussen till Portimaõ. Det råkade vara en söndag så allt var stängt men vi tog en promenad i staden, åt en hamburgare och drack öl på torget i staden innan vi tog samma lokalbuss tillbaka. Det var i alla fall ganska fint i staden och nu hade vi fått se den, helt oplanerat.  

Sardiner till lunch på balkongen
Jag i lägenhetens stora kök


En annan dag går vi tidigt hem från stranden eftersom det var alldeles för blåsigt för att vara kvar där. Vi går hem till hotellet och jag ordnar en liten lunch på vår stora balkong. Jag bjuder på lite egna lokala rätter, sardinmackor, tomater och vin. Efter lunchen ligger vi kvar på vår stora balkong och solar. Här var det i alla fall vindstilla men vädret är si sådär.

Den kvällen äter vi på en pizzeria inne i Albufeira. Redan på restaurangen spyr Janne första gången och sen spyr han hela natten. Vad som gjort honom sjuk är okänt, det kan ha varit min delikata lunch, kranvattnet (som vi så klart inte drack) eller något helt annat. Jag kan erkänna att jag är lite osäker på om jag kanske sköljde tomaterna i kranvattnet.

Det är blåsigt hela veckan
Översköljd av vatten

Dagen efter ska vi åka på dagsutflykt till Lissabon så Janne berättar aldrig för mej att han har spytt hela natten. Han ville inte förstöra en planerad utflykt som han så klart själv också ville göra.  Så nästa dag åker vi till Lissabon på en dagsutflykt.