År 1995 - Turkiet x 2 och bröllopsresa till Köpenhamn

Utgrävningar i Side
Man kan säga att Janne och jag träffades på en julfest den 8 december 1994. Under våren 1995 började vi umgås allt mer. I mitten av maj ser jag en annons i DN att det går att resa otroligt billigt till bland annat Side i Turkiet. Jag har aldrig varit i Turkiet så för mej är det intressant, men jag har ingen att resa med. Jag berättar det för Janne och han säger: Skulle du kunna tänka dej att resa med mej?

Vår första resa går till Side
Vi bestämde helt enkelt att vi ska resa till Side tillsammans. Vi reste till Side i slutet av maj och det var lite småkallt när vi kom men värmen kom under veckan. Vi bodde på ett hotell alldeles vid stranden så på hotellet och på stranden var vi mestadels. På kvällarna gjorde vi en del promenader till centrala Side. En dag gjorde vi en lätt galen dagsutflykt i hyrbil för att komma till Pamukkale. Det mest intressanta för oss den resan var nog att vi kom fram till att vi trivdes tillsammans och att vi hade lätt att komma överens. 

Vi reser hem till Sverige och bokar ganska snart ytterligare en resa till Turkiet. 

Janne i Side

Janne på båten från Samos

Vår andra resa går till Kusadasi
När vi gör vår andra resa till Turkiet är det en självklarhet att det är Janne jag ska resa med. Vi har hittat en sista-minuten-resa med Expressresor som är så billig att vi inte kan låta bli. Kusadasi visar sej vara en ganska stor stad och alldeles utanför vårt en-stjärniga hotell (som är jättefint) finns dolusbussar vi åker med till flera olika stränder. På kvällarna hamnade vi ofta i centrum av Kusadasi där det är fullt av affärer, barer, restauranger mm.

En kväll fick vi något spontant infall att vi skulle gå in hos en guldsmed och köpa ringar så det gjorde vi. Kusadasi blev alltså platsen där vi förlovade oss. Dagen efter gjorde vi en dagsutflykt till den grekiska ön Samos.

Kolmården i hundkoja och Vänern i segelbåt
De här två resorna finns det inga inlägg om, men under sommaren gör vi en sväng till Kolmården och kör in i safariparken i en liten hundkoja, kändes smått livsfarligt. Hundkojan tillhör Jannes pappa. Under sommaren följer jag med till Mariestad (Jannes hemstad) och får vara med på en segelbåt för första gången i livet. Vi seglar på Vänern, lägger till på en klippa och äter middag och lägger till vid en annan ö för natten. Det var jättemysigt trots av vi blev överfallna av mygg på natten (men det är en annan historia).

Janne i Köpenhamn

Seglar på Vänern

När vi gift oss åker vi till Köpenhamn
Fredagen den 8 december 1995 (ett år efter att vi träffats) gifter vi oss i Stockholms Rådhus, en borglig vigsel som tog max 2 minuter. Vi bad att få gifta oss först av alla för att vi skulle med ett flyg till Köpenhamn. Vi fick gifta oss först av alla och drog sen direkt till Arlanda. I Köpenhamn åt vi bröllopsmiddag på restaurang Brasserade, åkte sightseeingbuss runt i staden, besökte Carlsbergs Bryggerier och drack ICE-beer för första gången, strosade på Ströget och åt smörrebröd i Nyhavn. Vi hade en jättetrevlig helg i Köpenhamn.

Jag kommer alltid att minnas vad jag tänkte där på rådhuset. Jag log av glädje inombords åt mitt löfte att jag ska bli gammal tillsammans med den här mannen. 

Våra resor  år 1996