Några nya upptäckter i Skövde

Sankta Helena kyrka
Årets första resa gick till Skövde. Här har jag varit lite snabbt vid ett tillfälle 2017. Den gången hade vi varit på bilsemester i Mellbystrand. Janne och Oscar skulle fortsätta sin semester i Mariestad. Jag skulle hem och jobba så jag blev körd till Skövde central. Det var förra gången.

Den här gången är det Janne och jag som åker till Skövde. Jag känner mej nöjd med att jag fått Janne att välja tåget. Han har sagt att han gillade att åka tåg i Schweiz i somras så nu behöver han lära sej att gilla tåg i Sverige. 

Vi har valt att bo på hotell Clarion Major alldeles nära centralen. När vi checkat in börjar vi att promenera mot platsen där vi vet att vi ska hyra en bil. Platsen ligger alldeles vid stadens resecentrum och några hundra meter från vårt hotell. Just idag är det stängt men vi vet nu att vi kommer att hitta dit i morgon. Bilen bokar vi på nätet senare under dagen. 

När vi har koll på hyrbilen fortsätter tar vi gångtunneln under järnvägen för att komma till Boulognerskogen. Läser man på om Skövde så är det en av de första sevärdheterna. Jag vet inte om jag vill kalla det skog men en stor park är det, med träd. 

Delar av Boulognerskogen

Gångtunnel över järnvägen

Det är förmodligen fint att hänga där på sommaren. Just idag är det kallt, minus 12 grader, och på fläckvis är gångvägarna isiga. Det blir därför ingen promenad i parken. Vi bestämmer oss för att gå tillbaka in mot centrum.

För att komma till centrum behöver vi ännu en gång ta oss över järnvägsspåren. Nu tar vi hissen upp till den gång som går över järnvägsspåren. Taket är runt och man ser hela tiden ut över järnvägen.  Det är en lite häftig och annorlunda övergång om man frågar mej.

Torget i Skövde

Slalombacken vid Billingehus

Tillbaka inne i centrum promenerar vi runt, ser Sankta Helena kyrka, som tyvärr är låst. Vi går runt torget och kommer snart in i gallerian Commerce. Det är söndag men affärerna är öppna. Jag tittar in i en butik med rea i förhoppningen att hitta lite safarikläder till nästa resa, men hittar inget. När jag kommer ut från butiken berättar Janne att hans visum till Tanzania är klart. Kul!

När vi lämnar Commerce är målet att hitta en plats att slå ihjäl lite tid inomhus. Vi sätter oss på Mummel - Mat & Malt och tar någon öl. Middag får vi på hotellet så när det blir dags för middag tar vi oss tillbaka till hotellet. 

Nästa morgon hämtar vi hyrbilen. Janne gillar att köra och så klart vill ha köra hyrbilen lite för att lära känna den. Han kör upp till Billingehus, en plats där jag aldrig varit. 

En entré till Commerce

En skymt att högskolan i Skövde

Det var fint uppe vid Billingehus och fin utsikt över staden. Just idag fick vi se hela Skövde i solljus och snö. Här uppe finns en stor konferensanläggning och ett större friluftsområde. Jag blir mest förvånad över att det finns en slalombacke och liftar. 

Efter två nätter i Skövde åker vi hemåt igen, med tåget. Jag tror inte Janne hade så mycket emot att åka tåg även i Sverige, men han vill inte erkänna det. Skövde då, visst ska vi åka tillbaka till Skövde en dag vi har släkt och vänner där att besöka.