Höga kusten och Skuleberget med Viking Line

Höga kustenbron
Den här resan blir en tre dagar lång kryssning med Viking Line. Vi åker med Cinderella. Syftet med resan är att vi ska få se Skuleberget.

Första dagen
Det är eftermiddag tisdag den 20 juni när vi börjar med att ta en drink på Fotografiskas uteservering vid Stadsgårdskajen i Stockholm. Vi har några hundra meter till Viking Lines terminal där Cinderella väntar.

Klockan 17:00 lämnar båten hamnen och resan har börjat. Vi ska åka till Härnösand och därifrån göra en utflykt till Skuleberget.

Vädret är strålande så vi börjar med baren på däck 12. Att åka genom Stockholms skärgård i strålande sol är fantastiskt och inget vi vill missa. Klockan 18:30 blir det buffé och sen fortsätter vi kvällen på Däck 12 för att se solnedgången. Vi undersöker båtens olika nöjen och somnar sen gott i vår utsideshytt.

Andra dagen
Klockan 09:30 nästa dag kommer vi fram till Härnösand. När vi lämnat båten står ett flertal bussar och väntar. Bussarna ska köra turisterna till de olika utflyktsmålen som har varit möjliga att boka. Det finns flera utflykter som hade varit intressanta men vi har valt att åka till Skuleberget. Andra utflykter var Ådalen 31, Hernö Gin, High Cost Destillery, se Härnösand och några till som jag inte minns när jag skriver.

Höga kustenbron

Janne vid Höga kustenbron

Vid vår buss står det skyltat Höga kustenbron och Skulebergets Linbana.

Nu förstår jag att vi även ska få se Högakustenbron, vad roligt. Vi kör ungefär 25 minuter innan vi kommer fram till bron. Vi kör över bron och får veta att vi nu befinner oss i Kramfors. Vi stannar till vid Hotell Höga kusten för att få ta några foton.

Den bästa vyn över bron får vi när vi går in på hotellet och ut på restaurangens uteservering.

Bussen kör vidare och runt en halvtimme senare är vi framme vid Skulebergets Linbana. Det är bara vår buss och några andra turister som ska åka upp på berget så kön går fort.

Vy från Skuleberget

Linbanan är nybyggd sedan bara några år tillbaka och den känns trygg. Man sitter i bekväma stolar med plats för fyra men vi åkte hela tiden bara två i varje vagn. Vägen upp tar cirka 20 minuter och den stannar ibland för att hjälpa människor av eller på. Linbanan är lugn och behaglig. Just den här dagen, i mitten av juni, var bergets sluttningar fyllda av lupiner och smörblommor.

Utsikten från Skuleberget är fantastiskt vacker. Inga bilder i världen kan ge rättvisa till det böljande landskapet vi ser framför oss. Vi ser havet och vi ser berg och dalar. Runt oss har vi området som kallas Höga Kusten.

Linbanan till berget

Lunchen på berget

Området Höga kusten är ett UNESCO världsarv. Det finns ingen plats i världen där landhöjningen varit så stor längs kusten som den varit här. Vi stannar på berget en timme, solen skiner och det är fantastiskt vackert. Det finns ett litet fik och i priset ingår en lunchmacka och vi köper en Höga Kusten öl. Är det någonstans i världen jag ska dricka den ölen så är det väl här.

Vi åker ner i Linbanan igen och bussen kör oss tillbaka till Härnösand. Vi hinner med en snabb sightseeing utan stopp innan vi måste tillbaka till båten. Jag tar några foton från bussen, bland annat på Härnösands domkyrka.

Lupiner och smörblommor
Härnösands domkyrka

Klockan är 15:00 när Cinderella lämnar Härnösand. Nu fortsätter båten norrut och vi får se hela höga kusten från båten och vi får se Höga kusten bron även från båten. Havet är totalt stilla och knappt en våg syns. Båten tar sej lugnt fram höga kustens öar.

Det är jättetrevligt att båten även går den här sträckan så ser man kusten från havet. I högtalarna finns lite då och då en röst som berättar vad vi ser. Vi sitter på Däck 12 och njuter av miljön och solen.

Höga kusten från havet

Någon ö längs höga kusten

Vi har fått veta av guiden i bussen att fartyget har lots från Härnösand fram till Ulvön. Här kliver lotsen av och vi kör vidare mot Åland. Reglerna säger att vi måste ut på internationellt vatten för att de ska få sälja tax-free.

Det har varit en alldeles fantastisk dag, fin miljö och all den solen vi har fått. På kvällen äter vi skaldjursbuffé och handlar lite tax-free. Syftet med resan var inte att handla men eftersom det finns så gör vi det.

Tredje dagen
När vi vaknar upp på båten den tredje dagen har vi lagt till vid någon hamn i Åland, säkert Mariehamn. Vi har bokat brunch klockan 09:00 så när våra mobiler är 09:00 är vi på plats i buffématsalen. Någonstans halvvägs in i brunchen så inser vi att vi har haft finsk tid på våra mobiler. Vi har alltså ätit brunch en hel timme för tidigt. Så kan det gå.

Stockholms skärgård

Tillbaka i Stockholm

Vi slappar lite i hytten och ser TV4s Nyhetsmorgon men när vi närmar oss alla öar i Stockholm skärgård vill vi vara ute på Däck 12 igen. Två killar spelar covers och solen skiner. Höga kusten har varit jättefin men att glida genom ett soligt Stockholms skärgård är inte heller fel. Det är så vackert och något man väl borde göra varje år.

Klockan 14:00 lägger vi till vid Stadsgårdskajen i Stockholm igen. Kryssningen är slut. Det har varit en helt fantastisk resa. Jättekul att få se ännu ett världsarv och det är fint vid Höga kusten. Verkligen fint! Jag är så glad att vi även hade sådan tur med vädret.

Viking Line har fler liknande kryssningar och kanske gör vi något liknande nästa sommar.