JAS-monumentet på Långholmen

Från bron över till Långholmen
Det är en alldeles vanlig lördag i mitten av november. Hösten har varit ovanligt mild och idag skiner till och med solen. Vi har bestämt oss för att ta en av alla promenader vi brukar göra genom Stockholm.

Jag har, när jag studerat Google-kartan över Stockholm, upptäckt att det finns ett monument på Långholmen som visar var JAS-planet störtade. Jag har många gånger undrat exakt var planet störtade. Idag har vi därför bestämt oss för att söka upp monumentet.

Vi kommer med bussen och hoppar av vid Hornstull. Vi börjar med sushi till lunch på en av alla restauranger här vid Hornstull. I den ursprungliga planen att åka till Hornstull finns även en gatumarknad men den är tillfälligt stängd enligt Google Maps. Förhoppningsvis är den bara stängd för vintern så vi kan gå på marknad här nästa sommar igen. Vi får väl se! 

Efter sushin drar vi oss mot Långholmen. Det finns två bror (som jag hittar på kartan) som man kan ta för att komma till ön. Vi vet att monumentet finns strax öster om Västerbron så vi väljer den östligaste bron.

När vi kommit in på ön är det inte alls långt men en ganska lång men enkel uppförsbacke innan vi ser monumentet. Det är ett litet monument som man lätt kan missa om man inte vet vad man letar efter. Stenen står längs en gångväg och ovanpå stenen finns ett störtande flygplan. Bredvid flygplanet finns texten som säger att här störtade JAS-39 Gripen vid en flyguppvisning den 8 augusti 1993. 

JAS monumentet
JAS monumentet

Platsen är en stor park, ett stort grönområde med träd strax bredvid Västerbron. Jag kan ana att hur många som helst kan vara här en solig och varm sommardag. Det är verkligen helt otroligt att ingen skadades allvarligt vid olyckan. 

Den 8 augusti 1993 befann jag mej själv mitt i Stockholm på Vattenfestivalen som pågick. Jag hörde flygplanet och hann precis se det försvinna. Jag stod kvar en stund och hoppades att planet skulle komma tillbaka, men det kom aldrig. Någon timme senare när jag fortfarande är på vattenfestival får jag veta att det störtat. 

På Långholmens östra sida, där vi befinner oss, i den stora parken, hittar vi en trätrappa som vi följer uppåt. Högst upp på ett berg har vi en överraskande fin utsikt över Stockholm. Det överraskande består av att jag inte kände till att det finns ett högt berg på Långholmen. Vi beskådade utsikten en stund och eftersom solen skiner den här lördagen så blir det jättefint. 

Texten på monumentet

Utsikten från ett berg på Långholmen




För er som inte känner till Långholmen vill jag säga att det finns en hel del mer på Långholmen som vi hoppar över idag (för att vi varit där tidigare). Bland annat finns det gamla fängelset som idag är ett museum.

Vi lämnar Långholmen över samma bro som vi har kommit. Det är november och snart blir det mörkt. Vi är på "fel" sida av stan så det tar minst en timme för oss att komma hem. Vi drar oss därför mot platser där kollektivtrafiken finns..

Vi passerar Högalidskyrkan som väl hade varit intressant att besöka men den ser ut att vara under renovering så vi bryr oss inte om kyrkan alls den här gången. Den kommer nog att stå kvar. Målet nu är att ta någon öl längs Hornsgatan innan vi åker hem. 

Högalidskyrkan renoveras
Sista ölen för i kväll

Vi hamna på Southside Pub i korsningen Ringvägen och Hornsgatan. Vi får ett fönsterbord där vi ser korningen och allt vad som händer där. Vi tycker det är ett jättetrevligt ställe och bussen hem går alldeles utanför. När vi sitter här ringer sonen om ändrade planer så vi behöver inte snabba oss hem längre. 

Det blir en oplanerad middag på restaurang Kloster. Det blir en snabbvisit på puben Häktet som är ett rätt coolt och lite annorlunda ställe. Vi avslutar vår lilla pubrunda på puben Black & Brown Inn vid Mariatorget. Härifrån tar vi en Über hem.  

Det har varit en jättetrevlig eftermiddag. Vi har sett JAS monumentet och jag som inte kan Söder, har fått min pubrunda längs Hornsgatan.