Middag på Melanders Fisk igen

Hummersoppa med skaldjur,
vispgrädde och parmesan
Att äta fisk är nyttig har vi fått veta. Vi bor inte alls långt från närmaste fiskrestaurang och tycker själva att vi borde besöka den lite oftare än vi gör. Idag har vi därför bestämt oss för att besöka Melanders Fisk här i Täby Centrum igen.

Det är tydligen Champagnes dag idag så vi slår till med en flaska champagne. Jag vet inget om valet av champagne men det blir Billechart-Salmon Brut Reserve. Jag är heller ingen smakexpert men tycker att det smakar bra.

Både Janne och jag väljer hummersoppa till förrätt. På menyn står det hummersoppa med blandade skaldjur, vispgrädde och parmesan. Det kan inte vara annat än gott. När maten kommer in ligger skaldjuren i botten på den djupa tallriken så vi ser att det är rätt mycket skaldjur. Servitrisen häller sen hummersoppan över skaldjuren. 

Skämtsamt säger hon att hon önskar att hon klarat av att hälla soppa till båda samtidigt. Vi är så klart jättenöjda med serveringen men minns besöket på Operakällaren. Där var det fyra personer som hällde upp soppa till fyra gäster, alltså en person per gäst. Nog om Operakällaren!

Hummersoppan här på Melanders Fisk är i vilket fall som helst jättegod. Vi är framförallt nöjda med att det finns så mycket skaldjur på tallriken, i botten under soppan. Soppan känns lyxig.

När vi kommer till huvudrätten har Janne beställt fisk- och skaldjurgryta med krutonger och aioli. Själv beställer jag vitvinspocherad rödtungafilé med rotselleripuré, trattkantareller och gräslöksemulsion. Det låter fantastiskt gott.

Jag minns förra gången när vi besökte Melanders Fisk att jag ville återskapa den maträtt jag ätit. Jag hoppas lite på att det ska bli samma sak den här gången. Den här gången blir det inte så men maten är alldeles utmärkt även den här gången. Anledningen till att jag inte vill återskapa rätten är mest för att den verkar mer avancerad.

Vitvinspocherad rödtungafilé

Champagne till middagen 

Som kuriosa kan nämnas att jag skapade en liknande rätt hemma efter att ha ätit på Melanders Fisk förra gången. Den rätten blev jättegod även hemma fast jag gjorde på torsk istället för uer som restaurangen serverat. Nog om förra besöket.

Det hade varit mycket mat i hummersoppan och mycket mat kom på tallriken med huvudrätt. Allt är jättegott men jag blir så mätt att jag lämnar kvar lite på tallriken. Champagnen orkar jag så klart dricka upp. Melanders Fisk i Täby Centrum är vår allra närmaste finkrog så vi kommer att besöka restaurangen igen, vid många tillfällen. 

Så länge de serverar ny, intressant och spännande mat kommer jag troligen att skriva om det här på bloggen även i fortsättningen. Efter middagen tar vi oss hem och tittar på Idol.