En kväll på Roslags Näsby Bryggeri, Täby

Provsmakning av fyra ölsorter
Idag hände något lite oväntat och jättetrevlig hemma i vårt närområde. Vi har besökt Roslags Näsby Bryggeri. Vi har känt till bryggeriet rätt länge, men aldrig varit där.

Bryggeriet har funnit sedan 2015 och drivs av Håkan och Stefan. Här är länken till deras egen hemsida och ett urval av deras ölsorter http://www.roslagsnasbybryggeri.se/start.html

I kväll är temat Oktoberfest. Janne och jag kliver in i byggnaden klockan 17:00, som kvällen första gäster. Det är Håkan och Stefan som jobbar i baren och i köket finns en kock. 

Det visar sej finnas bra många fler öl att välja än vad vi haft en aning om. Det finns sju olika sorter på fat och enormt massa olika öl på flaska. Alla ölen har namn efter platser i Täby. Jag som alltid väljer en ljus lager blir förvirrad och vet inte vad jag ska välja. Att välja en ljus lager här bland alla dessa öl är inte vad jag vill göra.

Vi blir rekommenderade en smakbricka med fyra olika sorters öl. Jag väljer ut fyra av de som finns på fat, en ljus lager, en Oktoberfest, en Ale och en Stout. Jag är nöjd över att ha fått ihop en så bra blandning.  

Hagby - en IPA

Info om Hagbyölen



Oktoberfest blir min favorit bland dessa fyra. Till min stora förvåning gillade jag även Stout. Den har en betydligt högra alkoholhalt än de andra ölen och den smakar kaffe. Efter smakbrickan fortsätter vi så klart att prova fler sorter. 

Jag provar bland annat en IPA, som hade smak av mango (kan aldrig bli fel). Janne provar bland annat en Pentavägen 4. en belgisk quadrupel med en alkoholhalt runt 10 %. Det finns som sagt hur många olika sorter som helt att prova. 

Temat för kvällen var Oktoberfest så vi passade även på att äta lite korv och surkål. Visste inte att jag gillade surkål men det var gott. 

Pentavägen
- alkoholhalt runt 10%

Oktoberöl
- finns även på flaska

Under kvällen får vi även veta att de ibland ordnar ölprovningar, kanske varje torsdag mellan 16-20. Det jag undrar mest är hur de kan brygga så många olika sorter. De kan även ordna visningar av bryggeriet om man är minst tio personer. Det vore väldigt intressant att få titta igenom bryggeriet vid något tillfälle. Ölprovning ska vi absolut komma på en dag. Jag har börjat följa Roslags Näsby Bryggeri på Instagram för att få veta vad som händer. 

Korv och surkål
RNB - bryggeriets logga



Roslags Näsby Bryggeri ligger cirka 10-15 minuters promenad från Täby Centrum, på Pentavägen, i ett ganska litet industriområde, alldeles bredvid två välbesökta gym. Det finns både bussar och Roslagsbanan i närheten så det bör vara enkelt för de flesta, som bor hyfsat nära, att ta sej både dit och hem. 

Vi hade en jättetrevlig kväll och framförallt är det kul att upptäcka något så intressant alldeles i vårt närområde. Vi kommer absolut tillbaka...