Konstrunda i Täby Centrum

Revolver med knut
Visst skulle jag vilja resa någonstans och funderar en hel del på var. Bratislava var en tanke. Nu vet jag att smittan för Covid-19 sprider sej i Europa och som mest i bland annat Slovakien. I Slovakien är bara lite över 50 % av befolkningen vaccinerade. Nej, det känns inte som något bra land att besöka just nu. 

Just nu ligger alla planer på resor nere. Vad som har hänt i våra liv istället är att vi har köpt en lägenhet. Vi skrev kontrakt på lägenheten i onsdags. Inflyttningsdatum är inte bestämt ännu men senast 28 februari 2022. 

Idag bor vi i ett radhus på tre våningar så det ska vi sälja vilket väl också blir en process att roa sej med de närmaste månaderna.

Lägenheten ligger i Täby Centrum. Idag på min lediga dag kändes det därför jätteroligt att åka till Täby Centrum och titta lite extra noga på sådant jag inte brytt mej om tidigare. Jag bestämde mej för att verkligen titta på konsten som finns i Täby Centrum så det blev en liten konstrunda. 

Den absolut kändaste skulpturen är Revolver med knut eller Non-Violence som den också heter, av konstnären Carl Fredrik Reuterswärd. Den skulpturen finns på Roslagsbanans station i Täby Centrum. Andra intressanta platser där revolvern finns är bland annat längs Avenyn i Göteborg och utanför FN-skrapan i New York. 

Lille Prins
Gzim och den frusna sjön

Lämnar du stationen och går mot ingången till shoppingcentret passerar du skulpturen "Lille Prins", av konstnären Mats Åberg. 

På Esplanaden, en av gatorna i Täby Centrum finns skulpturen "Gzim och den frusna sjön". En pojke sitter på en bänk med skolväskan bredvid sej. En jättefin skulptur som jag alltid tyckt om. När jag läser på om konsten på Täby kommuns hemsida blir Gzim och den frusna sjön intressant. Konstnären Knuttie Wester träffade tydligen Gzim 2003 när Gzim kommit till Sverige som azylsökande från Kosovo. Det finns två likadana skulpturer till, en i Västerås och en i Skellefteå.

På Esplanaden finns även skulpturen "Knapp", av konstnären Hiroshi Koyama. 

Knapp
Hunden Bella

Bronsskulptur av Eva Fornåå
Kaninerna Kalle och Karin


I bostadsområdet alldeles utanför centrum finns också några mindre skulpturer bland annat av Eva Fornåå och Hermine Keller. 

Det visade sej att konstrundan blev intressantare än jag trott. Jag lärde mej lite om konsten och konstnärerna och när jag flyttat dit kommer jag med stor sannolikhet att läsa på ännu mer.

Jag kommer garanterat att läsa mer på Täby kommuns hemsida om konsten https://www.taby.se/fritid-och-kultur/kultur-och-sevardheter/konst-i-offentlig-miljo/

Är man det lilla minsta intresserad av konst är kanske en tur till Täby Centrum att rekommendera.