Enoteka Pergamin - Krakows bästa restaurang

Mitt livs näst godaste pizza
Janne och jag var i Krakow i januari 2019. Vi bodde på ett hotell väldigt nära Gamla stan. Vi hade tidigare på dagen gått väldigt mycket så när det blir dags att äta middag orkar vi inte gå längre än till Gamla Stan. Av en tillfällighet hamnar vi på en restaurang med namnet Enoteka Pergamin. 

När vi kommer in i lokalen finns en disk där du kan handla diverse olika delikatesser. Lite längre in i lokalen finns bord där du kan sitta och äta. Allt är rent, snyggt och modernt. Vi slår oss ner vid ett av borden för att äta.

Vi beställer varsin pizza. Jag minns att jag sa att det var mitt livs näst godaste pizza (den godaste har jag ätit i Sorrento, Italien). 

På pizzan jag äter här på Enoteka Pergamin finns päron, valnötter, ruccola och säkert en del annat som jag inte minns idag. Till våra pizzor dricker vi öl från Polen. Maten vi äter är gudomligt god och personalen som serverar oss är jättetrevlig. 

När maten är slut behöver jag gå på toaletten. Jag börjar alltså röra mej i lokalen och upptäcker en trappa som leder en våning ner. Av nyfikenhet bestämmer jag mej för att titta vad som finns en våning ner. Oj, vad fint det var...

Jannes pizza
Polsk öl till pizzan

Jag går upp igen för att hämta Janne. Vad jag upptäcker en trappa ner vill jag inte uppleva ensam. Jag vill att även Janne ska få se vad som finns där. Jag går ner igen och nu i sällskap med Janne.

Lokalerna är byggda i valv och man kan sitta och äta även här. Valven är troligen gamla men allt är ändå rent, snyggt och modernt. Vi går igenom hela restaurangen där nere och kommer fram till en enorm vinkällare. 

Vi börjar prata med en kille som jobbar där och han berättar massor för oss om polska viner. Just då var jag mest fascinerad över att även Polen har viner och olika vindistrikt (något som jag verkligen inte visste då). Vi har aldrig druckit vin från Polen så vi köper två glas vin, olika sorter, för att smaka. Jag ska inte uttala mej om vinerna eftersom jag inte vet något, men det var helt ok viner. 

Bardisken i vinkällaren

Polska viner


Den miljön och all den information vi fick om viner, främst polska var helt fantastisk. Jag lärde mej så mycket och allt var bara en tillfällighet. Tänk om jag inte gått ner för trappen. Det blev i alla fall en kväll vi inte kommer att glömma. 

Två dagar senare går vi tillbaka till samma restaurang för en snabb lunch innan hemresan. Vi har nu varit på Enoteka Pergamin vid två tillfällen. Vi tycker om restaurangen och vid det här tillfället utser vi Enoteka Pergamin till Krakows bästa restaurang. 


Från vinlistan
Entren till Enoteka Pergamin

Anledningen till att jag skriver det här idag är att jag för någon vecka sedan har upptäckt att restaurangen finns nämnd i Guide Michelin - ingen stjärna men omnämnd. Så himla roligt att jag utan att veta om det har upptäckt en finkrog värd att besöka. Skulle vi komma tillbaka till Krakow en dag så besöker vi Enoteka Pergamin igen.