Olle Olssons Hagalundmuseum i Solna

Olle Olsson Hagalundmuseum
Jag tog en liten omväg hem från jobbet idag. Det var en liten omväg på cirka en halvtimme. Det tog mej nästan fyra år att komma till skott och göra den här lilla omvägen.

I området Hagalund i Solna finns Olle Olssons Hagalundmuseum. Jag vet inte mycket om Olle Olsson mer än att han var  målare och konstnär. Olle Olsson föddes 1904 och dog 1972. Han bodde i det här huset hela sitt liv. Här kan man läsa mer http://olleolssonhagalund.se/  .

Jag hade sett huset på bild så jag visste vad jag letade efter. Det visade sej ligga alldeles bredvid de blå bostadshusen i Hagalund och var väl ett eget litet kvarter som även kallas Gamla Hagalund.

Museet var inte öppet men jag gick in på tomten och tittade runt i trädgården. Här fanns i alla fall två skulpturer som troligen var skapade av Olle Olsson. Inne i trädgården fanns också en keramikverkstad och ett litet fik som väl är öppet vid fint väder när museet är öppet. 

Skulptur i trädgården
Skulptur i trädgården

När jag sett huset där Olle Olsson bott var jag nöjd med omvägen, men det fanns ett fint promenadstråk längs Hagalund och många människor var ute och promenerade denna soliga höstdag. Jag gick därför inte samma väg tillbaka men jag skulle till bussen för att åka hemåt.

Fin höstpromenad
Ett gammalt vattentorn

Jag följer ett promenadstråk fullt av vackra gula löv och kommer strax fram till ett högt torn som jag heller aldrig sett. Det visade sej vara ett gammalt vattentorn men det användes inte längre. Jag fortsätter min väg mot bussen och får syn på en kyrka. 

Jag behöver åka hemåt för jag har lovat att köpa med mej lite hem till middagen så kyrkan får vänta till ett annat tillfälle. Ska verkligen se till att det inte ska dröja fyra år till...