Vår andra resa blir en sista minuten till Kusadasi

Janne i baren på hotellet

Den 21 Juni 1995 börjar vi, Susanne och Janne, vår nästa resa tillsammans. Den här gången blir det en sista-minuten-charterresa till Kusadasi i Turkiet.

Vi är fortfarande nykära och på resan till Side en månad hade vi kommit riktigt bra överens om många små och stora saker att vi nu betraktar oss som ett par. Syftet med resan nu till Kusadasi var bara att det var så billigt att vi inte kunde låta bli.

Vi åkte med Expressresor och fick bo på hotell Vic.
Kusadasi visade sig vara en ganska stor stad.

Vårt hotell låg bara
100 meter från stationen där alla dolmusbussar startade. Det var heller inte långt till stadens centrum där alla restauranger och affärer fanns. Hotellets läge var toppen.

Hotellet var enstjärnigt och det låter hemskt, men det var inte det minsta hemskt. Det ända som saknades var tavlor på väggarna för övrigt var det som vilket enkelt hotell som helst. Hotellet hade en fin bar där vi även åt frukost på morgnarna och en lite pool för eftermiddagsdoppet.

Janne vid vår favoritstrand - Tusan Beach
Det var inte långt till stränderna men för att komma dit åkte man dolmusbuss. Det fanns många stränder att åka till bland annat Ladys Beach och Tusan Beach. Vår favoritstrand blev Kustur - Tusan Beach. Här solade och badade vi och till lunch satt vi under ett stort segel, åt och drack och pratade ofta flera timmar.

Dolmusbussen går när den är full och det blev dem rätt fort. När man skulle hem igen var det bara att vinka åt bussen så stannade den och man fick åka med.

Den allra finaste stranden var Millipark. Där var vi bara en gång för det tog det kanske en timme att komma dit med Dolmusbuss. Stranden hade stora släta stenar som sträckte sig ner i det klarblå havet. Stranden var otroligt vacker.

I Kusadasis centrum finns flera gator med massor av affärer och restauranger. Vi går till centrumet varje kväll för att äta och shoppa. Den 24 juni 1995 spontanköper vi ringar i en av alla guldsmedsaffärer. Vi går hem till hotellrummet och förlovar oss. På den medhavda bandspelaren spelas "Ska vi gå ut och leva livet du och jag" med Magnus Uggla. Låten var en ren tillfällighet men nog så passande.

Janne på den finaste stranden - Millipark
Något vi hade kunnat göra i Kusadasi är att besöka utgrävningarna i Efesos men vi visste inte då hur välkända de är. Vi hade en trevlig vecka i Kusadasi även utan Efesos, men kommer vi tillbaka en dag ska vi naturligtvis titta på välkända Efesos.

En dag i veckan hölls marknad i Kusadasi och marknaden var alldeles utanför vårt hotell. Det var en stor marknad som vi gick omkring på en hel förmiddag. Här såldes allt mellan himmel och jord och vi köpte några t-shirts.

Dagen efter att vi har förlovat oss tar vi en båt över till Grekland och besöker ön Samos.