Gåshaga Brygga och Ellery Beach House. Lidingö

Venus på snäcka
År 2020 har ur resesynpunkt varit katastrofal. Covid-19 har spridit sej över världen och det är i princip inte möjligt att resa, i alla fall icke nödvändiga resor. Vi har så klart lyssnat på myndigheterna och inte rest någonstans. 

Nu har det blivit år 2021 och vi går ut stort. Vi tar bilen och gör en av alla våra utflykter. Vi kör till Lidingö. Jag har upptäckt att det finns en Carl Milles skulptur vid Gåshaga Brygga, skulpturen heter Venus på snäcka. Jag har ingen närmare relation till Lidingö så för mej var det helt nytt.

Vi kör till Gåshaga Brygga och jag inser att det går att åka Lidingöbanan ända hit. Gåshaga verkar vara ett nybyggt bostadsområde och man bor rätt fint här alldeles vid vattnet, havet. Man har även byggt fint framför husen så vi går ut på vad jag kan kalla fina cementbryggan bara för att titta. Det finns också någon liten strand där man säkert kan bada på sommaren. 

Vid Gåshaga Brygga finns också en restaurang med uteservering alldeles vid havet. Vi hade tänkt att vi eventuellt skulle kunna äta lunch där, men restaurangen är stängd idag. Naturligtvis är den stängd på grund av Covid-19. Ingenting har varit sej likt sedan viruset slog till mot världen och restauranger är en av de branscher som drabbats hårdast. 

Skylt vid entrén 

Gåshaga Brygga

Alldeles bakom restaurangen finns skulpturen Venus på snäcka, av Carl Milles. Jag hade sett skulpturen på bild men den var mycket mindre än jag förväntat mej. Det var Janne som upptäckte den, tur var väl det. Jag hade under tiden vi gjort våra övriga upptäckter helt glömt skulpturen. Jag hade lätt kunnat åka därifrån och missat den helt.  

Eftersom vi ändå är ute och åker kan vi passa på att titta lite mer på Lidingö. Vi lämnar Gåshaga Brygga och kör mot Ellery Beach House. Ellery är en plats både Janne och jag har hört talas om men ingen av oss har varit där. När vi kommer fram parkerar vi bilen och går runt inne på Ellery Beach House och ute i trädgården. Vi kollar pooler inomhus, pooler utomhus, restauranger och lite annat man kan roa sej med om man bor där. 

Varm pool vid Ellery

Ellery Beach House

När vi lämnar Ellery Beach House kör vi mot Lidingö Centrum igen. Vi har fortfarande inte fått någon lunch så vi stannar till på McDonalds´ nära Centrum och äter där. Sen kör vi raka vägen hem. Årets första upptäckt blev i alla fall lite trevlig och jag vet lite mer om Lidingö.