Fastena kyrka och Mörby Slottsruin

Fasterna kyrka
Janne och jag, har firat midsommar i Norrtälje. Innan vi åker hemåt gör vi en liten avstickare till Mörby slottsruin. Anledningen är att vi ska hämta Oscar i Rånäs (tillhör Norrtälje), där han firat midsommar. Mörby slottsruinen tillhör Rånäs och ligger alldeles bredvid platsen där vi ska hämta Oscar så det får bli en kul lite utflykt.

Det var inte den lättaste utflykt vi gjort. Man fick parkera vid Fasterna kyrka, en för övrigt rätt fin kyrka men vi såg den bara utifrån. Från kyrkan gick man, säkert en kilometer, över åkrar. Det var en upptrampad stig över åkrarna men inte mer än så. Jag som är rädd för ormar gick på helspänn hela tiden.

När vi närmar oss slottsruinen tar åkrarna slut och vi kommer till ett område med träd och gräs. Längs stigen finns massor av blå fina blommor som jag inte sett förut. Googlar blommorna och kommer fram till att det troligen är akveleja. Jag beundrar verkligen blommorna för de finns i enorma mängder, mest blå men även några i rosa.

     
Blå jättefina Akveleja
Massor av Akveleja

Ruinen ligger på en höjd då man är tvungen att gå runt en liten kulle för att komma upp på höjden. Slottet hade sin storhetstid på 1600-talet men övergavs senare och sedan dess har det förfallit. Idag är det två större torn kvar.

Intressant är att ruinen idag är hemmet för fridlysta fladdermöss. Delar av ruinen var avspärrad på grund av rasrisk och jag tror att fladdermössen håller till där. Vi såg inga fladdermöss i alla fall.
Delar av Mörby Slottsruin
Vi lämnar ruinen och traskar tillbaka över åkrarna. Jag är lika rädd att få syn på en orm nu även om det känns bra att vara på väg åt rätt håll nu. Som vanligt känns vägen kortare tillbaka eftersom man vet var man ska gå. Tillbaka vid Fasterna kyrka sätter vi oss i bilen, åker och hämtar Oscar. Sen kör vi hemåt. Jo, Mörby slottsruin var ett litet äventyr. Den största behållningen för min del var nog ändå blommorna. Akvilejor kommer jag alltid framöver att veta hur de ser ut. De är blå, små klockor och jättefina.                          
Delar av Mörby Slottsruin