Petjerska klostret ett gigantiskt område i Kiev

Entén till Petjeska klostret
Vi kom till Kiev på kvällen igår och hann titta på vår närmaste gata. Vi som rest hit är familjen och Hannah har följt med den här gången. Idag ska vi besöka Petjerska klostret och Motherland (Rodina Mat på ukrainska). Två av de större sevärdheterna i Kiev, kanske de två största.

Jag har läst om Puzata Hata så vi börjar dagen med frukost på en Puzata Hata-restaurang som ligger nära vår lägenhet.

Puzata Hata visar sej vara ett bra ställe där man kan äta frukost. Man plockar på sej mat från en lång buffé som sträcker sej fram till kassan där du betalar det man tagit. 

Jag hade gärna köpt en färdig frukosttallrik men när jag kom fram till dem hade jag redan plockat på mej tillräckligt mycket mat. Nu vet jag det till nästa gång. Janne var den enda i sällskapet som tog en frukosttallrik redan idag.

Efter frukost ska vi hitta en taxi för att ta oss till Petjerska klostret. Vi hittar ingen men går fram till Självständighetstorget och där finns en hel rad med bilar. Vi hoppar in i en av bilarna. Chauffören är nonchalant och otrevlig samt att bilen saknar säkerhetsbälten. Jag blir förbannad och lämnar bilen. 

Bara en fin port
Gigantiskt område - Petjerksa klostret


Nästa bil har heller inga säkerhetsbälten men chauffören är åtminstone trevlig. Resan till Petjerska klostren kostar runt 300 Svenska kronor (hutlöst dyrt ska vi upptäcka senare).


Gigantiskt området
På väg mot alla sevärdheter

Vid entrén till Petjerska klostret blir vi erbjudna en guide som kan visa oss runt på området. Vi tackar ja till guiden eftersom vi då får en egen guide och själva kan bestämma tempot på visningen. Det kan vara bra med en guide eftersom området är gigantiskt stort och vi skulle aldrig ha vetat var vi ska gå utan guiden. Guiden är duktig och trevlig äldre man, tyvärr pratar han så tyst att jag tycker det blir jobbigt att anstränga mej för att lyssna.


Fina kupoler
Området är gigantiskt


För att sammanfatta är Petjerska klostret (kallas även Grottklostret) ett UNESCO:s världsarv. Klostret har funnits sedan 1000-talet. Området är som sagt gigantiskt och jag vet inte hur många olika kapell, kyrkor och katedraler (alla ortodoxa) vi besöker. Alla med sina egna små och stora egenskaper. Jag är inte rätt person att uttala mej om kyrkor (tror jag sett för många) men visst är det vackert många gånger. Jag imponeras ändå mest av byggnaderna och alla dessa jättefina gröna tak med guldkupoler.

Imponerande byggnad
Imponerande byggnad

Klostret kallas även för Grottklostret och jag antar att de syftar på de underjordiska gångar där det fanns mumier av ortodoxa helgon. Något annat som jag upplevde speciellt med detta område var att här finns väldigt många ikoner.


Bara fint
Bara fint

Vi besökte väldigt många olika byggnader och olika kyrkor och jag har ingen koll på vad som finns på alla foton. Har ändå lagt ut en hel del bilder för att du som läser ska förstå hur stort området är. Det finns guidade visningar som är på 3 timmar men jag tror att vi gick runt på cirka 2 timmar. Alldeles utmärkt då att ha en egen guide. Guiden leder oss tillbaka till entrén där vi började och tur är nog det. Vi hade inte hittat ut  närmaste vägen.

Den blå färgen
sträckte sej till "himlen"
Vi ser Rodina Mat på håll,
vårt nästa mål

Nu har det blivit dags för lunch, restaurangen där vi tänker äta lunch ligger cirka tio minuters promenad från entrén. Det blir lunch på en av de bättre restaurangerna i Kiev, Tsarskoe Selo. 

Här fortsätter resan